Finnair backar: Andra sajter får sälja biljetterna billigare

Taggar i artikeln

Finnair
Publicerad
Uppdaterad

Flygbolaget Finnair lovar att inte längre begränsa onlineresebyråernas rabatterade biljettförsäljning. Utfästelsen kommer efter en granskning av Konkurrensverket, och innebär att det nu är fritt fram för andra aktörer att sälja Finnairs flygbiljetter billigare än Finnair själva.

Realtid.se

Konkurrensverket har utrett om flygbolaget Finnair sedan i oktober 2019 har begränsat konkurrensen på den svenska marknaden för försäljning av flygbiljetter. Utredningen visar att Finnairs krav på hur onlineresebyråerna ska marknadsföra sina priser kan ge upphov till konkurrensproblem.

Enligt ett klagomål från SRF, Svenska Resebranschföreningen, förhindrade Finnair onlineresebyråer att fritt marknadsföra erbjudanden om rabatter på företagets flygbiljetter till kunder som söker resor på internet, vanligen via prisjämförelsesajter. De onlineresebyråer som inte anpassade sig efter Finnairs krav fick sina rättigheter att sälja företagets biljetter indragna.

Konkurrensverket har gjort bedömningen att onlineresebyråer inte är agenter i konkurrensrättslig mening, vilket innebär att de är oberoende ekonomiska aktörer som får styra sin egen prissättning.

Annons

Finnair har nu frivilligt åtagit sig att ändra sitt beteende och inte längre begränsa hur andra marknadsför rabatter på flygbolagets priser. Den befarade begränsning av konkurrensen som Konkurrensverket har utrett, det vill säga att Finnair begränsar onlineresebyråers möjlighet att marknadsföra och sätta egna försäljningspriser, kommer därmed att upphöra.

– Det är välkommet att Konkurrensverket tvingat Finnair att förbjuda marknadsföringen av priser som är lägre än deras egna. Det är helt absurt att leverantörer skall diktera vilka priser som skall gälla för konsumenterna, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF, i ett pressmeddelande.

– Att Finnair nu åtar sig att ändra sitt beteende innebär att det framöver kommer finnas större utrymme för priskonkurrens. Det gynnar såväl onlineresebyråer som konsumenter, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten i ett annat pressmeddelande.

Annons

Annons