Finans Nyhet

Facebook använde PR-byrå för att smutskasta Google

Publicerad

Det sociala nätverket anlitade den välkända pr-byrån Burson-Marsteller.

Realtid.se

Det avslöjar nyhetssajten Thedailybeast.com. Enligt denna började allt med att det rykten i Silicon Valley om att någon har använt pr-byrån Burson-Marsteller för att pitcha anti-Google-storys till olika tidningar. Framförallt har det handlat om olika anklagelser kring att Google inskränker privatpersoners integritet.

Burson-Marsteller har till och med bett en inflytelserik bloggare att skriva anti-Google-inlägg som man sedan lovade att man skulle kunna placera i The Washington Post, Politico och The Huffington Post.

Men hela upplägget slog tillbaka mot Burson-Marsteller då bloggaren gick ut med den e-post som pr-byrån hade skickat till honom. Och det blev etter värre efter att USA Today gick ut med en story där man anklagade just Burson-Marsteller för att hålla på med en tyst kampanj kring just Google på uppdrag av en okänd kund.

Annons

Många spekulerade kring vem denna okända kund i så fall skulle kunna vara. The Daily Beast upptäckte att det rörde sig om ett företag som ingen misstänkte. Närmare bestämt Facebook. Och efter att Facebook talesperson konfronterats med bevisen valde denna att bekräfta att Facebook anlitat pr-byrån.

Denna menade att det berodde på två saker. Dels för att Google håller på med vissa saker inom området sociala nätverket som väcker integritetsmässiga frågetecken, dels, och kanske betydligt mer viktigt, att Facebook känner sig förnärmat över Googles försök att använda Facebooks data för sina egna tjänster kring sociala nätverk.

Ett föremål för bråket rör Googles verktyg Social Circle, vilket gör att människor med Gmail-konton kan se information som inte bara är om deras vänner, utan deras vänners vänner. Något som Google kallar ”secondary connections”.

Annons

Här har Burson-Marsteller i sitt försök att pitcha in det hela till journalister hävdat att Social Circle designats för att ”knipa åt sig privat information och skapa en personlig dokumentation över miljontals användare – i en direkt och upprörande överträdelse över Googles överenskommelse med FTC”, enligt The Daily Beast.

Men Chris Soghoian, en bloggare som Burson-Marsteller erbjöd sig att skriva ett inlägg åt, sade att byrån skapat en höna av en fjäder.

Chris Soghian frågade också Burson-Marsteller vad Google betalade byrån för att sprida sådan information, men det vägrade byrån att svara på. Då valde Chris Soghoian att publicera e-mailkonversationen.

Annons

Bråket mellan Google och Facebook representerar ett av de största slagen under interneteran.

Facebook har idag 600 miljoner användare och salar information om vilka människor dessa är, vilka som är deras vänner och vad de gillar. Något som innebär att Facebook kan sälja målinriktad marknadsföring, vilket också gör Facebook till en stor konkurrent mot Google.

Förra månaden skickade Googles vd och tillika medgrundare Larry Page ut ett memo till alla på Google om att affärer kring socialt nätverkande nu hade högsta prioritet för bolaget. Och 25 procent av varje Google-anställds bonus ska bygga på hur väl företaget klarar sig inom just det området, enligt The Daily Beast.

Annons