Finans Nyhet

E-handel i Kina lockar Yahoo

Publicerad

Yahoo har inlett förhandlingar om att köpa en andel i Kinas största e-handelsbolag, Alibaba.com. Den amerikanska it-jätten är inte det enda bolaget som vill slå sig in på den snabbväxande kinesiska marknaden. Tanken på de framtida surfarna lockar allt fler.

Yahoo, ett av världens största Internetbolag har, enligt källor till New York Times, sedan månader tillbaka diskuterat möjligheten till en investering i Alibaba.com. Affären skulle kunna bli en av de största utländska investeringarna i ett kinesiskt teknikbolag.

– Yahoo har inte gjort jättebra affärer sedan företaget kom in på den kinesiska marknaden 1999. Men om Yahoo vill gå in på internetmarknaden är Alibaba.com det bästa valet, säger Lu Weigang, en oberoende analytiker baserad i Peking, till New York Times.

Alibaba.com:s huvudsakliga affärsverksamhet är att matcha behoven hos kinesiska och utländska företag. Exempelvis tillhandahålla t-shirts producerade i Kina till handlare utomlands.

Annons

Men Alibaba.com:s har även en konsumentsajt, som fungerar som en auktion. Auktionssajten blev fort en konkurrent till eBay som sedan tidigare försöker sig på att etablera sig på den snabbväxande kinesiska marknaden.

Enligt Forbes skulle Yahoo kunna spendera upp till 1 miljard dollar för att förvärva en 35-procentig andel i Alibaba.com. Tillsammans med Yahoo skulle Alibaba i sin tur kunna höja konkurrensnivån gentemot eBay.

Yahoo är inte det enda utländska företaget som försöker slå sig in på den lovande kinesiska marknaden. Både Microsoft, Google, eBay och Amazon.com söker sätt att investera pengar och hitta strategiska partners i landet.

Annons

De i dag 100 miljoner internetanvändarna i Kina väntas snabbt öka i landet där över 1,3 miljarder människor bor. Enligt bedömare kommer Kina ta över förstaplatsen över antalet internetanvändare från USA så tidigt som 2010.

– Alla försöker knacka på i det snabbväxande internetområdet i Kina, säger Dick Wei, analytiker på J.P. Morgan till New York Times. Just nu använder bara omkring 8 procent av befolkningen internet. Men det växer mycket snabbt.

Amazon.com köpte exempelvis Kinas största online-bokaffär, Joyo.com, för 75 miljoner dollar. eBay köpte den kinesiska auktionssajten Eachnet för 180 miljoner dollar och Yahoo köpte den kinesiska sökmotorn 3721.com.

Annons

Annons