Nu kommenterar Nordeas presschef Afroditi Kellberg tvångslikvidationen av Stockholm Fintech Hub. Startup-hubben såg dagens ljus i april i fjol.
Fintech

"Det var ett lovande första år"

Fintech Hub i centrala Stockholm har försatts i tvångslikvidation – och riskerar nu konkurs och nedläggning. Nordea som sponsrat hubben har ändå haft positiva erfarenheter av satsningen.

Uppdaterad 2018-05-29
Publicerad 2018-05-29

Realtid.se avslöjade förra veckan att nyligen ettårsjubilerande startup-hubben Stockholm Fintech Hub har försatts i tvångslikvidation av Bolagsverket. Detta skedde efter att endast grundaren Matthew Argent, som varit både vd och ordförande, suttit i styrelsen sedan slutet av oktober. 

Därmed har styrelsen inte varit fulltalig, vilket Bolagsverket påpekat flera gånger. Fintech Hub har dessutom skulder hos Kronofogden på 3,5 miljoner kronor och elva betalningsanmärkningar. Matthew Argent har nu avgått som vd och ordförande. 

Sedan starten i april 2017 har hubben kommit att hysa 320 startups och landat ett partnerskap med Nordea. Bankens presschef Afroditi Kellberg uppger för Realtid.se att Nordeas avtal med Fintech Hub löpte ut den 1 maj i år, som planerat. Det rör sig inte om en uppsägning och det hade inget med tvångslikvidationen att göra.

– Vi var en av några partners till Fintech Hub, men vi har inte varit och är inte aktieägare. Vi har haft goda erfarenheter av Stockholm Fintech Hub, säger Afroditi Kellberg till Realtid.se.

Hon beskriver partnerskapet med hubben som "ett lovande första år".

– De lyckades samla många kundfokuserade startup bolag intresserade av att samverka för att göra banktjänster till en bättre upplevelse för kunderna. Förhoppningsvis kommer ambitionerna att samla fintechbolag för att utveckla nya och bättre banktjänster uppstå i någon annan form, säger hon.

När Realtid.se frågar banken hur mycket pengar den sponsrade hubben med så blir vi hänvisade till Claes Eliasson, chef för enheten för extern kommunikation på Nordea. Men han vill inte specificera någon summa.

– Vi kan inte kommentera hur våra avtal med samarbetspartners ser ut, men det var en mycket begränsad summa, säger han.

Hur såg ert avtal ut med hubben?

– Vi hade ett avtal som gick ut på att vi skulle stödja den svenska fintechgemenskapen i allmänhet och det nätverk som Fintech Hub skapade i synnerhet. Genom det fick vi tillgång de events som arrangerades och kunde arrangera pitchar med kunder och startups för att accelerera utvecklingen av nya tjänster till kunderna.

Fintech Hub:s grundare Matthew Argent sa i en intervju med Realtid.se som publicerades den 14 maj att alla svenska storbanker har haft personalnärvaro på hubben. Men det förnekas av samtliga bankerna. Mats Olsson, presskontakt på Handelsbanken, beklagar dock tvångslikvidationen.

– Det är synd att detta händer. Stockholm Fintech Hub har varit en bra mötesplats för branschen. Behovet av en sådan mötesplats fortsätter att finnas och vi får se vad som händer framöver. Handelsbanken har inte haft någon personal på plats, säger han till Realtid.se.

Under våren har även det globala finansnischade konsultbolaget Capco flyttat sitt Nordenkontor med 40 anställda till hubben. Realtid.se har vid upprepade tillfällen sökt kontorets vd Anette Tånneryd för en kommentar.

Platsannonser

Här är finansbolagen och advokatbyråerna som har fått mest i coronastöd
Med Premium får du Sveriges bästa oberoende bevakning av finansbranschen

Logga in