Finans Nyhet

Den retrosexuelle mannen är här

Publicerad

För bara ett år sedan figurerade begreppet ”metrosexuell” världen över. Idag är begreppet stendött.

Den metrosexuelle mannen uppfanns av Marian Salzman, inflytelserik trendguru på den lika inflytelserika kommunikationsbyrån Euro RSCG Worldwide. Det var för 18 månader sedan. En metrosexuell man glider över könsrollerna, är mån om sitt utseende, klär sig väl och skäms inte för att han använder använder örhängen, hud- och hårvårdsprodukter. David Beckham beskrevs som urtypen av den metrosexuelle mannen, i Sverige hade vi landslagsspelaren Fredrik Ljungberg.

Nu beskrivs begreppet som både pinsamt och irriterande och i London diskuterar livsstilanalytiker och trendsättare om den metrosexuelle mannen någonsin existerade. Enligt Business of fashion var problemet att begreppet började förknippas med ”män som inte var riktiga män” och som hade problem med sin könsidentitet. Istället har ett nytt uttryck lanserats, hetero-metro, som använts för att beskriva bland andra Brad Pitt och George Clooney.

– Ordet metrosexuell är illa valt, det associerar till hetero- och homosexuell, vilket inte har med saken att göra. Det som är intressant är inte begreppet, utan attitydförändringen bland män, speciellt bland 70- och 80-talister. Trenden att män inte skäms för att de ägnar sig åt ”grooming” existerar i allra högsta grad. Förr kunde en man möjligen erkänna att han använde deo under armarna, men där gick gränsen, säger Lotta Ahlvar, vd på Moderådet.

Annons

Marknaden är inte sen att slå mynt av männens nya köpbeteende och attityder. Hennes & Mauritz har till exempel anpassat sig till den ökade medvetenheten bland sina manliga kunder genom att införa en skräddad herrkollektion med kostymer, skjortor och stickade plagg. På sistone har också ett antal nya publikationer dykt upp, tidskrifter som av Lotta Ahlvar beskrivs som ”damtidningar, fast för män.” En nytt modemagasin för män som kommer att ges ut i vår är King. Chefredaktör blir Per Nilsson som även är författare till böckerna ”Snyggt” och ”Modekompassen”.

Kan du identifiera dig med begreppet ”metrosexuell”?

– Jag gillar inte begreppet, det är förvirrat och ett modeord som blivit tråkigt. Men visst passar jag in på beskrivningen – fåfäng, välklädd etcetera. Varken metrosexuell eller hetero-metro är förresten det senaste. I förrgår hörde jag uttrycket retrosexuell användas. Det ska vara män som tröttnat på att vara metrosexuella och övergått till att vara illa klädda, skitiga sluskar, säger Per Nilsson.

Annons

Annons