Andreas Jonason, Managing Partner & Peter Dahl, Manager på Simon-Kucher & Partners.
Sofia Örtegren Johansson, Director, Andreas Jonason, Managing Partner & Peter Dahl, Manager på Simon-Kucher & Partners.
Debatt

Startup-företag glömmer att tänka på priserna

Våren och försommaren har varit fullkomligt sprängfylld med nyheter om börsnoteringar, start-ups och drömmen om att ”lyckas stort”. Men de flesta nya produkter och tjänster uppnår inte de uppsatta resultatmålen. Det beror främst på att de inte utför några grundläggande kund- och prisanalyser. Det skriver Andreas Jonason, Managing Partner, Sofia Örtegren Johansson, Director och Peter Dahl, Manager på Simon-Kucher & Partners.

Uppdaterad 2021-07-09
Publicerad 2021-07-09

Våren och försommaren har varit fullkomligt sprängfylld med nyheter om börsnoteringar, start-ups och drömmen om att ”lyckas stort”. Med Snabba Cash har Netflix skapat ett fönster till Stockholms tech-scen och nyligen annonserade SVT att Draknästet återkommer till rutan i augusti. Några av alla nystartade företag som söker sig dit för att få investeringar kommer att utvecklas till friska, livskraftiga företag, men alldeles för många svenska nystartade företag når inte de framgångar de hoppas på.

På Simon-Kucher & Partners rådgiver vi både några av världens största unicorns och många av de vanligtvis mycket mindre nordiska startup-företagen. Vi hjälper dem att undvika de vanligaste misstagen när de urformar och prissätter sina produkter och lösningar. Många nystartade företag underskattar vikten av att ha en genomtänkt affärsmodell och prisstrategi. Våra internationella studier visar att 72 procent av alla nya produkter och tjänster inte uppnår de uppsatta resultatmålen. Det beror främst på att de inte utför några grundläggande kund- och prisanalyser.

Problemet är att man på startup-företag vanligtvis inte funderar över kundernas behov och betalningsvillighet – och prissättningen – förrän i slutskedet. Man blir kär i sina lösningar och glömmer dialogen med de framtida kunderna om huruvida det finns ett värde i lösningarna eller inte och vad kunderna kan tänkas vilja betala för.

Vi har följande tre råd till nystartade företag och inkubatorer:

1.    Förstå vem din slutkund är och rikta in dig på ett segment.
2.    Paketera din lösning på ett vis som gör den enkel att köpa; tänk kund först.
3.    Ta betalt på ett sätt som ligger i linje med din produkts värde, fundera över hur värdet påverkas av tidsaspekten och kvantiteter.
4.    Sätt prislappen på en nivå som är i linje med din målgrupps betalningsvilja.

Startup-företag har stor potential för den som tänker mer strategiskt på intäktsgenerering från början. Så det är viktigt att ha en bra idé. Men det är minst lika viktigt att utveckla rätt affärs- och prissättningsmodell om man vill lyckas.

Andreas Jonason, Managing Partner
Sofia Örtegren Johansson, Director
Peter Dahl, Manager
Simon-Kucher & Partners

Platsannonser

Logga in