Finans Debatt

Bra marknadsföring avgörande för finansappar som vill växa

Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden för Appsflyer.Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden för Appsflyer.
Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden för Appsflyer.
Publicerad

När konkurrensen ökar är frågan vad en ny finansapp kan göra för att synas och bli framgångsrik. Då är kvalitativ marknadsföring ett av de viktigaste områdena att satsa på. Det skriver Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden för Appsflyer.

Realtid.se

Finansbranschen har gått igenom en enorm omvandling under de senaste tio åren, till stor del driven av smartphones. Nedladdningarna av finansappar ökar rekordartat både i Europa och USA och svenskar är numera helt bekväma med att genomföra bankärenden och betala för varor via mobilen. Nya slags appar dyker dessutom hela tiden upp, allt från investeringsappar, handel med kryptovalutor till budgeteringsplattformar. Swish, Avanza och Klarna är bara några exempel på nya stora aktörer både här i Sverige och internationellt.

När konkurrensen ökar är frågan vad en ny finansapp kan göra för att synas och bli framgångsrik? Och hur kan etablerade stora varumärken behålla sin marknadsandel i det tuffare landskapet?

Ett av de viktigaste områdena att satsa på är kvalitativ marknadsföring. Mer än 50 procent av installationerna av finansappar i EMEA är resultatet av marknadsföringsrelaterade aktiviteter. Marknadsföring är dessutom avgörande när det gäller att skapa tillit för ett varumärke.

Annons

Bank- och finansappar åtnjuter redan högt förtroende hos svenska konsumenter. En ny undersökning omfattande 1 000 svenskar, genomförd av YouGov på uppdrag av AppsFlyer, visar att 48 procent av svenskarna har högst tilltro till bank och finansappar, när det gäller att dela sin personliga data. Det beror troligtvis på att konsumenter redan känner till och därför känner sig tryggare med dessa appar. Som siffran antyder, finns det fortfarande en hel del att göra för att få upp nivån ytterligare.

Så vad är det då smart att satsa på när det gäller marknadsföring? Här kommer tre tips:

Kombinera olika slags marknadsföringsaktiviteter

Finanskategorin är ett av de dyraste områdena inom EMEA, sett till cost-per-install (CPI), dvs kostnaden ett varumärke kan räkna med att betala per ny appanvändare.

Annons

Det som är mest effektivt, inte minst för start-ups som har en begränsad budget, är att dela upp investeringen mellan direkta investeringar på att förvärva nya användare och så kallade remarketing-kampanjer. Dessa kampanjer hjälper till med att synliggöra varumärket och hålla det i fokus hos målgruppen, när konkurrensen ökar.

Förbättra processen från nedladdning till registrering

Bara för att någon installerat din app, innebär det inte att de omedelbart registrerar sig och börjar använda produkten. Faktum är att, av de som registrerar sig de första 30 dagarna efter att ha laddat ner en app, är det bara drygt hälften som gör det första dagen.

Det är därför viktigt som företag att hitta bra sätt att optimera hur snabbt användare rör sig från installation till registrering.

Annons

Håll koll på blufföretagen

HIttills i år har antalet bedrägerier vad gäller att sälja och rapportera falska appinstallationer minskat avsevärt, framförallt tack vare ökad medvetenhet om problemen och mer sofistikerad teknologi. Trots det är antalet appinstallationer som företag betalar för och som sedan visar sig inte existera, fortfarande högt. Bedragare blir tyvärr hela tiden bättre på att lura företag. Det är därför viktigt att satsa på säkerhet och ha de senaste verktygen för att säkra att budgeten läggs på att få in verkliga användare och inte hamnar i bluffarnas fickor.

Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden för Appsflyer

Annons