Danske Bank nästan i mål med gammal surdeg

Taggar i artikeln

Danske Bank
Danske BankDanske Bank
Publicerad
Uppdaterad

Danske Bank har nu slutfört 99 procent av processen att nollställa skulden för relevanta kunder, som tillkännagavs i augusti 2022.

Danske Bank har även betalat (eller har försökt betala vid bristande betalningsuppgifter) ersättning till mer än 85 procent av de kunder i vars fall banken bedömer att överuttag kan ha skett. Det framgår av ett pressmeddelande.

Under den kommande perioden kommer banken att påbörja nästa fas av ersättningsutbetalningar. I denna fas ingår kunder som kan ha blivit föremål för överdrivning av bostadslån efter en tvångsförsäljning, komplexa fall med konsumtionslåneskulder och belopp som småföretag är skyldiga.

När denna fas är genomförd kommer nästan alla kundgrupper som kan ha varit föremål för överdrivning ha fått ersättning, med undantag för dödsbomål och specialfall. Komplexiteten i några mindre kundgrupper gör att detta arbete kommer att fortsätta in i 2025.

Annons

Arbetet med att avsluta särskilt komplexa ärenden inklusive dödsbomål fortsätter. Detta arbete tillsammans med sanering relaterade till små grupper av särskilt komplexa kundsegment förväntas fortsätta in i 2025.

Som tidigare meddelats har Danske Bank inlett ett samarbete med Lowell inkassobyrå om inkasso i Danmark och räknar med att systemet ska vara fullt infasat till 2025.

 

Annons

Annons