Finans Nyhet

Coca-Cola öppnar kylskåpen

Publicerad

Den amerikanska läskjätten Coca-Cola tvingas nu ändra delar av sin maknadsstrategi och tillåter konkurrenter i sina egna kylskåp.

Läskföretaget har gett med sig efter fem års påtryckningar från EU-kommissionen. Från och med nu kommer affärer få använda 20 procent av utrymmet i, de av Coca Cola sponsrade, kylskåpen till att placera ut andra konkurrerande läskedrycker.

EU-kommissionären Mario Monti sa igår till BBC att avtalet kommer ge konsumenterna möjligheten att välja läskedrycker utifrån pris och preferenser till skillnad från att tvingas välja Coca Cola av den enkla anledningen att det var det enda som fanns tillgängligt.

Kommissionen inledde målet mot Coca-Cola för fem år sedan efter påtryckningar från ärkerivalen Pepsi.

Annons

I dagsläget kontrollerar Coca-Cola ungefär hälften av läskmarknaden i Europa medan Pepsi endast har 10 procent.

Coca-Colas avtal är bindande i alla EU-länder. Skulle företaget bryta mot de ingångna avtalet kan de stämmas av de enskilda medlemsländerna.

Pepsi anser sig nöjda med utfallet och tror att det kommer leda till bättre konkurrens på marknaden, rapporterar Financial Times.

Annons

– För svensk del är det inget revolutionerande. Här fungerar det redan så att mindre butiker med bara en kyl har flera andra märken, säger Magnus Nelin, informationschef på Coca-Cola i Sverige, till Realtid.se.

Annons