Finans Nyhet

Claes Claeson

Publicerad

…presschef på Volvo Lastvagnar. Företaget är en av de 16 åtalade parterna i brottmåls-rättegången som gäller olyckan i Mont Blanc-tunneln 1999. Hur lyder åtalet?

– Vi är åtalade för ”unintentional manslaughter”. Jag vet inte om motsvarigheten finns på svenska, oavsiktligt dråp är väl översättningen.

Vilka andra är åtalade?

– Föraren av lastbilen är huvudåtalad liksom tunnelbolagen på bägge sidor av tunneln, räddningstjänsten på bägge sidor av tunneln. Sedan är en hel del officiella personer åtalade för att bland annat inte ha gett tillräckligt med pengar till utbildning av räddningstjänsten.

Annons

Ni hävdar att branden inte beror på ett konstruktions- eller tillverkningsfel, hur vet ni det?

– Genom att jämföra kända fakta i anslutning till branden, dels med egna undersökningar och med sådana som åklagaren gjort. Vi tycker det tyder på att inget var fel i konstruktionen eller tillverkningen.

Finns det några skadeståndskrav från anhöriga till de 39 omkomna?

Annons

– Nej, inte ännu. Brottmålsrättegången utreder skuldfrågan. Därefter avgörs den civilrättsliga delen och i och med den skadeståndskraven. Hur mycket det kan handla om är omöjligt att spekulera om.

Lastbilen var bara ett år gammal och hade gått 10.300 mil, hur kan en så ny lastbil börja brinna?

– Det troliga är att det uppstått ett plötsligt oljeläckage. Hur är det ingen som vet, det kan ha orsakats av en sten eller av att ett oljefilter eller en slang lossnat. Teoretiskt sett kan alla fordon börja brinna av elektroniska fel eller oljeläckage, men det sker aldrig under normala förhållanden.

Annons

Olyckan i Mont Blanc-tunneln

Branden ägde rum den 24 mars 1999. En av Volvos lastbilar började plötsligt brinna i Mont Blanc-tunneln och fortsatte brinna i över 50 timmar. 39 personer blev fast i tunneln och omkom i olyckan.

Annons