Finans Nyhet

Bra jul för e-handeln

Publicerad

Julhandeln innebar ett kraftigt uppsving för många av landets e-handelsföretag.


Det känns som att 2004 var genombrottet, året då e-handeln nådde den stora massan, säger Carl Johan Grandinson på Tradedoubler.

Trots nya försäljningsrekord verkar den traditionella julhandeln inte riktigt ha levt upp till förväntningarna. För kläd- och skohandeln ser försäljningen i december till och med ut att ha minskat jämfört med samma månad året före.

För handeln via internet ser det betydligt ljusare ut. E-handelsbolag i Europa som hör till företaget Tradedoublers kunder ökade sin sammanlagda försäljning med 110 procent jämfört med december 2003. Allra bäst har det gått för hemelektronikbranschen, som ökade sin omsättning med hela 129 procent.

Annons

– Vi har ingen enskild siffra för Sverige. Men det är helt klart samma mönster, även när det gäller utvecklingen för olika branscher, säger Carl Johan Grandinson, Sverigechef på Tradedoubler, som arbetar med försäljning och annonsering på internet.

På nätbokhandeln Bokus, en av Sveriges populäraste e-handelssajter, gläds marknadschefen Märta Wallin åt en försäljningsökning på 58 procent i december, jämfört med samma månad 2003.

– Det har varit en fantastisk tillväxt. Vi har slagit rekord på både längden och bredden, säger hon till TT.

Annons

Men även den traditionella detaljhandeln kapar åt sig delar av den växande e-handelskakan. Johanna Eurén, informationsansvarig på hemelektronikkedjan Siba, talar om ett trendbrott.

– Vi har väldigt roliga tal att redovisa i år. Vi har ökat försäljningen på vår sajt med 245 procent i december, säger hon.

Hos Siba har mp3-spelarna varit storsäljarna i julhandeln. Men även 3 G-telefoner, dvd-spelare, digitalkameror och tv-spel har sålt mycket bra.

Annons

Statistik från Svenska Postorderföreningen, med postorderjättar som Ellos, Clas Ohlson och H & M Rowells bland medlemsföretagen, ger ytterligare stöd åt bilden av en god jul för e-handeln. Siffrorna för december har ännu inte kommit in, men under årets nio första månader ökade den svenska e-handeln med över 30 procent.

– Och den trenden var oförändrad under både oktober och november, säger kanslichefen Lennart Helgesson.

TT

Annons