UPPDATERAD Och det retar galla på Microsoft.
Yahoo väljer Google
Mest läst i kategorin
Sökmotorernas krig tar sig olika uttryck.
Sedan drygt ett år har Microsoft och Yahoo samarbetat kring att göra Bing till den gemensamma sökmotorn. En allians som kanske skulle kunna ge Google en match.
Google dominerar med 90 procent av sökmarknaden, medan Microsoft och Yahoo når cirka 7 procent tillsammans. I USA är Microsoft-Yahoo starkare med cirka 30 procent av sökmarknaden.
Samarbetet har varit en stor satsning för Yahoos vd Carol Bartz, som tillträdde i januari i år.
Men i Japan ser det annorlunda ut.
Yahoo Japan avviker från de internationella planerna och inleder ett samarbete med Google.
– Om Yahoo Japan börjar använda Googles sökmotor och sedan också på Android smartphones kan avtalet få stora konsekvenser. För Yahoo Japan skulle affären vara mycket positiv, säger Atsuo Takahashi, analytiker på Mizuho Securities i Tokyo, till Bloomberg
Yahoo är dock endast delägare i Yahoo Japan, med 30 procent av aktierna. Största ägare är Softbank med 40 procent.
Japansamarbetet mellan Yahoo Japan och Google ska vara på plats senare i höst och innebär att Yahoo Japan kommer att använda sig av Googles sökteknik och annonsplattform.
Microsoft reagerar – inte oväntat – surt på den japanska dealen.
– Det här samarbetet är ett hot mot den fria konkurrensen. När Google försökte starta ett liknande samarbete med Yahoo i USA 2008 avslogs det som olagligt av det amerikanska justitiedepartementet. Samarbetet ger Google hundra procent kontroll över alla internetsökningar i Japan, säger Brad Smith på Microsoft, till IDG.se.
Enligt Google har den japanska handelskammaren godkänt samarbetet, uppger IDG.se.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.