Inför den fulla lanseringen av Best of all Worlds söker Erik Wachtmeister och hustrun Louise en halv miljon pund.
Wachtmeister söker investerare
Mest läst i kategorin
Erik Wachtmeister och hustrun Louise Wachtmeister har startat en finansieringsrunda för att få in kapital till lanseringen av nätverket Best of all Worlds som sker under andra kvartalet i år.
Förhoppningen är att få ihop en halv miljon pund, motsvarande 5,36 miljoner kronor, som ska användas till vidareutvecklingen av webb- och mobilplattformen för det sociala nätverket Best of all worlds, enligt ett pressmeddelande.
Finansieringsrundan sker dels på den nystartade sajten Crowdcube som är en plattform där investerare och entreprenörer möts.
På sajten framkommer det att Erik Wachtmeister lyckats få in cirka 60.400 pund (i skrivande stund) från totalt 15 investerare, vilket motsvarar 30 procent av målet som är att ta in 200.000 pund från investerare på den sajten.
– Vi testar crowdfunding som nytt koncept och hoppas ta in minimibeloppet på 2 miljoner kronor. Vi ser detta som ett komplement till andra källor bland annat befintliga ägare och affärsänglar. Det breddar ägandet i bolaget som är positivt för ett globalt social nätverk med desto fler ambassadörer för varumärket, säger Erik Wachtmeister till Realtid.se.
Han tillägger:
– Det är också en möjlighet för våra medlemmar att vara med på resan.
Totalt erbjuder Erik Wachtmeister och hans hustru mellan 10-20 procent i bolaget till de nya ägarna, beroende på hur mycket kapital som kommer in.
Best of all Worlds har vuxit från 5.000 till ett nätverk med över 30.000 aktiva medlemmar i över 100 länder världen över sedan starten 2012. Sajten finns både som webb-version men även som iPhone-app.
– Vi har redan börjat ta in våra första annonspartners, med kampanjer på cirka 25.000 kronor i månaden. Vi har en låg kostnadskostym och kan vara breakeven inom ett år. Vi har fått ett enormt gehör med över 200 artiklar runt om i världen.
Vad är målet?
– Få genomslag som ett nischat alternativ till existerande sociala nätverk med fokus kring intressen. Att nå ut till en miljon medlemmar globalt inom 18 månader, kring nischade intressen, säger Erik Wachtmeister.
Han uppger att det finns en skillnad mellan Best of all worlds och andra sociala nätverk.
– Facebook fokuserar mycket på händelser i det förflutna och andra och människors behov av att dela med sig och få bekräftelse. BOAW är ett verktyg med filter som hjälper medlemmar hitta relevant information kring intressen. Detta sker i en tillförlitlig miljö där man kan dela information mellan medlemmar om allt från resmål, produkter, tjänster och vem som befinner sig var och vill göra vad med vem.
Han tillägger:
– Jag brukar säga att vi fokuserar hellre på vår egen framtid än andras förflutna!
I en tidigare intervju har Louise Wachtmeister uppgett att det är hon och Erik Wachtmeister som kontrollerar men att bolaget bolaget även tagit in några externa investerare. Vilka dessa är avslöjade hon dock inte förutom att förklara att det är en del privatpersoner varav en är en saudisk prins.
Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.









