Burt är en av Sveriges internationellt mest omtalade startups. I dag gästar de Webbdagarna i Stockholm.
Von Sydow lanserar Burt i Cannes

Mest läst i kategorin
Det är full fart framåt som gäller för svenska startupen Burt, som Realtid.se skrev om nyligen. I dag ska de medverka på Webbdagarna i Stockholm, och snart börjar hjulen snurra på riktigt.
– I juni ska vi göra en bred lansering av alla tre produkterna i Cannes. Det är det stora Cannes Lions som äger rum den sista veckan i juni, efter midsommar, säger Gustav von Sydow, en av två grundare.
Burts produktportfölj omfattar Mememachine (cloudcomputing för marknadsföringsdata), Rich (ett analysverktyg för att utvärdera kampanjer) och Copybox (ett slags Photoshop för copywriters).
Hittills har Burts fokus legat på Copybox, som var den första produkten de visade upp offentligt. I Cannes ska dock även de andra produkterna fram i rampljuset.
– Meme Machine är kort och gott en plattform för att köra dynamisk annosering. Den gör att annonserna kan skifta med förhållanden i väder och liknande. Om det är soligt väder ser annonserna annorlunda ut än om det är mulet eller regnigt, säger Gustav von Sydow
– Rich å andra sidan är ett analysverktyg som inte fokuserar på att peka finger, utan fokuserar på kreativitet. En produkt som tar fasta på det hos reklambyråerna som inte är som hos webbyråerna. Där är det naturligt att följa upp kampanjer.
Gustav von Sydow beskriver Burt som två kumpaner med ett ”väldigt stort teknikintresse och som samtidigt älskar reklam.”
– Vi har en stort respekt för reklambranschen. Samtidigt odlar vi ett perspektiv där vi ser saker från botten och upp.
Nu ska Burt ta steget fullt ut i företagsvärlden.
– Jag har en egen inkubator, New To World, och tanken är att inom kort göra Burt till ett regelrätt företag. Just nu är det ju en väldigt spännande tid hos finansiärer. Vi har klart med finansiärer men jag kan inte gå ut med något namn. Men det handlar om personer som finsierat mycket i den här branschen tidigare, och de kommer från olika delar av värdekedjan, även privatpersoner. Allt blir klart och offentligt i början av april, säger Gustav von Sydow.
Än så länge har svenska medier inte uppmärksammat Burt, förutom Realtid.se. Men internationellt märks intresset.
– Det är många utländska journalister och företag som hör av sig men inga svenska journalister. Någon har bloggat också. Men annars har det varit tyst, konstaterar Gustav von Sydow.
Om namnet Burt säger han:
– I dag består ju de flesta namn på webben av fyra o eller y. Helt omöljliga namn. Vi ville visa att vi är mer hjärta än maskin. Så jag och min partner Gustav Martner ville döpa projektet efter världens mest framgångsrike reklamman. Vi tänkte på Burt Burnback och ville döpa det till Burt av respekt för honom. Men vi hade ju hjärnsläpp och hade blandat ihop namnen Bill Bernbach och Burt Bacharach! (Skratt.)
Den numera Stockholmsbaserade exilgöteborgaren Gustav von Sydow arbetar även för den prisade webbyrån Daddy. En byrå med kunder som Scania, Telia Sonera och SAS.