Realtid

Volvo skalar bort underleverantörer

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 sep. 2009Publicerad: 03 sep. 2009

Volvo Personvagnar tänker skala ner antalet underleverantör med runt 10 procent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Och samtidigt kräva mer driv.

– Vänta inte på att vi ska komma och be om saker. Agera själva, uppmanar Volvo PV:s produktutvecklingschef Magnus Jonsson.

Han basunerade ut sitt budskap för runt 360 underleverantörer som samlats på Stora underleverantörsdagen i Södertälje.

Efter de kraftiga försäljningsrasen siktar Volvo på en årsvolym på runt 350.000—400.000 bilar enligt Magnus Jonsson. Det räcker inte för att tjäna pengar.

– Vi måste effektivisera mer. Vi kan inte förlita oss på att dollarn kommer tillbaka.

Svenåke Berglie, vd för FKG, gamla Fordonskomponentgruppen, sköt in att svenska fordonstillverkare borde välja svenskt mer.

Men Volvo tänker bli ännu tuffare i sitt urval. Senaste exemplet är att Volvo väljer bort Getrag All Wheel Drive i Köping när det gäller att fortsätta utveckla en ny bakaxel till hybridversionen av XC 60, skriver Ny Teknik. Trots att Volvo är delägare i företaget. I stället går uppdraget till Magna Steyr med tillverkning i bland annat Österrike.

– Magna hade kommit längre i sin utveckling, är Magnus Jonssons korta förklaring.

ANNONS

De två senaste månaderna har Volvos försäljningssiffror pekat uppåt i både USA och Sverige, även om det är från låga nivåer. Framför allt är det nya XC 60 som säljer mer än man trodde. Det har skapat problem eftersom underleverantörerna inte har hunnit ställa om och kan leverera tillräckligt snabbt.

Fabriken i belgiska Gent, där XC 60 och de mindre modellerna tillverkas, går på högvarv, medan Torslandafabriken i Göteborg går på lågvarv.

– Treskift och övertid i Gent och snudd på enskift i Torslanda är inte bra. Det är en för stor obalans mellan de två produktionsorterna, säger Magnus Jonsson.

I Gent jobbar runt 3.500 personer. I Göteborg 13.000.

Volvo undersöker om kommande modeller som till exempel S 60 och V 60 ska kunna vara mer flexibla och tillverkas i båda fabrikerna.

Magnus Jonsson säger att det inte finns några planer på att flytta produktutveckling från Göteborg till Gent.

Men det finns farhågor om att Gent fortsätter att växa sig starkt. Särskilt som fabriken där får möjlighet att låna 200 miljoner euro (cirka 2 miljarder kronor) från vanliga banker med garantier från den flamländska regeringen.

– De diskussionerna pågår, säger Volvos PV:s presschef Maria Bohlin.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]