Realtid

Volvo mindre uruselt

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 apr. 2009Publicerad: 02 apr. 2009

För ovanlighetens skull är Volvo bäst i klassen, med andra ord minst dåligt, i Fords månadsförsäljning i USA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ford som helhet backade i mars 41 procent.

Konkurrenten General Motors går ännu sämre, ned 45 procent, och där tillhör inte Saab stjärnorna.

USA:s näst största bilkoncern Ford fick i väg 131.465 nya fordon i mars. Det är som vanligt alltså ett jätteras jämfört med samma månad 2008, men jämfört med februari i år är det faktiskt en uppgång med 30 procent.

Volvos försäljning i USA föll drygt 31 procent. Siffran snyggas till av att nya XC60 tillkommit med 641 sålda bilar under månaden samt att den vårvänliga coupé-cabrioleten C70 säljer bra.

Jämfört med mars 2008 går Volvo därmed ”bättre” än koncernkamraterna Ford (minus 42 procent), Lincoln (ned 33 procent) och Mercury (42 procent back).

Bilden är liknande hos Fords större rival GM. Försäljningen i mars gick ned 45 procent jämfört med samma tid förra året, men upp 23 procent jämfört med februari i år. Där är Saab tredje sämsta märke av åtta med sina minus 57 procent.

Under hela första kvartalet i år sålde Saab ungefär lika många bilar, knappt 3 000, som bara i mars 2008. Och modellen som går ”bäst”, minus knappt 20 procent i mars, är USA-stadsjeepen 9-7X, som kan beskrivas som en Chevrolet Trailblazer med svenskt smink.

Ford har hittills sluppit nesan att gå till USA:s regering för att få nödlån, medan GM och Chrysler lever på konstgjord andning i form av statliga pengar. Chrysler sålde enligt sitt pressmeddelande på onsdagskvällen 39 procent färre bilar i mars.

ANNONS

”Marknaden börjar visa små tecken på liv, vilka måste vårdas som plantor”, kommenterade Chryslerchefen Jim Press hoppfullt.

Världens största biltillverkare, Toyota, säljer inte riktigt lika uruselt på världens största marknad som sina amerikanska konkurrenter, minus 37 procent i mars jämfört med samma tid 2008.

Måhända oroande för den japanska giganten verkar dock de bilköpare som börjar våga sig tillbaka till marknaden i högre grad välja ”plantor” i de amerikanska färgerna – Toyotas försäljningsuppgång jämfört med februari stannade på 16 procent.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS