Bolaget sjösätter ny tillväxtstrategi.
Vill fördubbla inom privat sparande
Mest läst i kategorin
Skandia vill bli dubbelt så stora inom privat sparande fram till 2018 och har gjort strategiska prioriteringar för att nå målet.
Koncernchefen Bengt-Åke Fagerman ska presentera den nya tillväxtstrategin på den första bolagsstämman som ömsesidigt bolag på torsdag. Skandia vill utvecklas från att vara ett ledande tjänstepensionsbolag till att bli ett sparbolag i bredare bemärkelse.
– Skandia förvaltar i dagsläget ungefär 8 procent av svenskarnas samlade sparande, framförallt i form av tjänstepension. Men alldeles för få av våra kunder utnyttjar idag hela Skandias bredd. Fram till 2018 ska vi bibehålla marknadsandelarna för vår företagsaffär och vi vill bli dubbelt så stora inom privat sparande, jämfört med 2013 års nivå. Det handlar i mycket stor utsträckning om sparande utan försäkringsinslag, ett område där Skandia idag har ett bra erbjudande men alldeles för små volymer, säger Bengt-Åke Fagerman i en kommentar.
Fyra strategiska prioriteringar som tagits fram ska hjälpa bolaget med målsättningen.
Det handlar om att prioritera existerande kunder och utveckla erbjudanden genom bland annat samarbetet med SAS lojalitetsprogram EuroBonus, som ska premiera sparande, pension, bolån och konsumtion.
Andra satsningar görs för att förbättra och modernisera it-systemet, sänka kostnader och öka affärsvolymerna samt utveckla produkter inom prioriterade segment som fondutbud och bolån.
– Vi har redan genomfört en rad åtgärder sedan våren 2012, såsom att avskaffa bonusar, återföra 4,3 miljarder kronor av avgifter till livspararna och utmana storbankerna med helt öppna bolånerabatter. Men ska vi lyckas nå våra mål krävs både offensiva satsningar och kraftfulla effektiviseringar, säger Fagerman.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.