Visa er, kvinnor! Både investerare och entreprenörer. För att kvinnor ska lyckas bättre med techbolag finns en hel del kvar att göra. Det framkom under Women In Tech-konferensen under fredagseftermiddagen.
“Viktigt att kvinnor blir förebilder”
Mest läst i kategorin
Många företag deltog idag på tech-näringslivets stora konferens WIT, Women in tech. Revisionsjätten EY höll ett seminarium på temat hur kvinnor ska lyckas få riskkapital – och hur riskkapitalisterna ska fördela investeringarna mer jämställt.
Trots basen i revision är EY väldigt intresserad av att synas på techkonferensen.
– Vi har en stor managementavdelning med vanlig rådgivning och då bland annat inom tech, som är mitt nördområde, säger Marie Fossum Strannegård, partner och ansvarig nordisk affärsområdena tech, media och telekom på EY.
Företaget har nytta av konferensen för rekrytering.
– Sedan tycker vi det är att viktigt driva frågan och vara i miljöer som boostar tjejer. Det är kul för våra kvinnliga medarbetare vara med, det ger energi, säger Marie Fossum Strannegård.
En stor fråga är hur man får finansiering som kvinnlig techentreprenör. Det var bland annat temat i en panel bestående av Indra Sharma på EQT Ventures, Julia Reuszner på crowdfoundingföretaget Pepins, Miriam Grut Norrby på Alfvén & Didrikson och Tove Larsson på Norrsken Foundation.
En del av debatten handlade om att man faktiskt kan ta saken i egna händer i större utsträckning än man tror. Åt båda håll:
– Genom crowdfunding kan vi alla bli investerare. För att hitta de lönsamma bolagen måste man investera i en bredportfölj, menar Julia Reuszner.
– Du behöver inte nödvändigtvis riskkapital. Det bästa är att finansiera ditt bolag med betalande kunder från början. Investerare, som jag, kommer alltid att vara på dig som ”a pain in the arse”. Klarar man sig på egna pengar utan riskkapital är det såklart det bästa, påpekar Miriam Grut Norrby.
Men för att matcha mer riskkapital till kvinnor krävs större synlighet från båda parter. Entreprenörerna måste visa sig, men investerarna måste också söka aktivt efter kvinnor.
– Det måste förstås komma underifrån men det finns också en hel del att göra uppifrån och ner också, menar Miriam Grut Norrby.
En annan anledning till att det är viktigt att visa vem man är är att just det är en stor del av investerarens beslutsunderlag:
– Teamet är en av de absolut viktigaste parametrarna när vi fattar beslut om investering. Det finns så många bra idéer, men det är teamet bakom som avgöra om bolaget, och därmed vår investering, kommer att lyckas, menar Tove Larsson på Norrsken Foundation.
EQT:s Indra Sharma håller med och poängterar att det särskilt gäller i allra första början:
– Då är teamet allt du har att fatta beslut på.
Huruvida kvinnor har svårare eller lättare att få kapital för att de sticker ut från den stereotypiska bilden av en entreprenör kan variera, menar hela panelen.
– Det är nog lika svårt eller svårare för kvinnor att få kapital. Du kommer aldrig att få kapital av oss bara för att du är kvinna, säger Indra Sharma.
– Så det är viktigt att de kvinnor som både får och ger ut riskkapital blir förebilder, tycker Julia Reuszner.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Senaste nytt
Vilka risker kan ditt företag undvika?
Anpassa försäkringen efter din bransch och få pris och skydd på nolltid.
Tänk inte mer på bokföringen (än du behöver)
Med Fortnox är bokföringen uppdaterad i realtid, så att du alltid kan lita på siffrorna.
Så får du makt över företagets likviditet
Datadrivna finansieringstjänster som gör vardagen enklare för dig som företagare.