Nu, och i framtiden, kommer inte den fasta heltidstjänsten alltid vara det självklara valet. Med den insikten måste vi som bank kunna hålla jämna steg med våra kunder. Det skriver Jacob Lundblad, vd för Nordax Bank.
Vi måste anpassa oss efter en ny verklighet
Mest läst i kategorin
I dagarna kom en ny undersökning från Visma som visar att nyföretagandet sedan årsskiftet ökat med 8 procent i år jämfört med 2019. Ytterligare framkommer det att en tredjedel av svenskarna drömmer om att en dag starta eget. Kriser tenderar att få oss människor att tänka igenom vår livssituation och i och med att många tvingats gå ner i arbetstid eller lämna sin arbetsplats helt så tar många steget de tidigare kanske inte vågade. Med en arbetsmarknad som sedan flera år tillbaka redan varit i ett skifte när det kommer till anställningsformer har den rådande krisen snabbat på förändringen ytterligare. Nu, och i framtiden, kommer inte den fasta heltidstjänsten alltid vara det självklara valet. Med den insikten måste vi som bank kunna hålla jämna steg med våra kunder.
Det kanske tydligaste exemplet på hur människors nya vardag krockat med bankers erbjudanden är vid bolåneansökningar. Oavsett hur man väljer att organisera sitt arbetsliv så kommer drömmen om att äga sin bostad finnas kvar. Men traditionen hos bankerna har varit att endast de med en tillsvidareanställning på heltid har möjlighet att godkännas för ett bolån, även fast de med andra typer av anställningar har god betalningsförmåga. Problemet är dels en förlegad syn på vad som förutsätter en god betalningsförmåga, dels att behandlingen av kunders låneansökningar är automatiserade och att grunden för godkännande därför inte alltid går i linje med kundens faktiska förutsättningar.
Vi på Nordax Bank, tillsammans med flera andra mindre banker, har under några års tid kunnat erbjuda möjligheter att förverkliga drömmen om en egen bostad även för den som inte har den där tillsvidareanställningen på heltid. Det är genom ansvarsfulla och grundade individuella kreditprövningar som vi faktiskt kunnat se att många av de som frilansar, jobbar i projektanställningar eller driver eget faktiskt har den betalningsförmåga som krävs för att klara av ett bolån. Varje dag möter vi människor som jobbar hårt och sköter sin privatekonomi ansvarsfullt och stadigt, även om det inte står ”tillsvidare” på deras anställningsavtal. Om ingen bank skulle möta dessa kunder så skulle många människor hamna mellan stolarna. Vi skapar möjlighet för fler att på ett tryggt sätt förverkliga drömmen om det egna boendet.
Med en ny vardag för ännu fler, där krisen har fått fler att ta klivet till att starta eget, så ställer det nya krav på oss som är kreditgivare. Om vi vill få fler kunder, och därmed ge fler möjlighet till att köpa sitt eget boende, måste vi anpassa oss efter en ny verklighet. De gamla bankerna automatiserar sina ansökningsprocesser än mer, vilket gör att fler som skulle klara av ett bolån missar chansen.
Vi tror på de individuella möjligheterna som ledstjärna i arbetet med att möta våra kunder. Jag skulle önska att fler banker kunde möta sina kunder på detta sätt, för en ökad god konkurrens, men också för att fler människor skulle kunna ta flyttlasset till drömboendet.
Jacob Lundblad
Vd, Nordax
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.