Realtid

"Välfärd och kreditkort är bara till för vita"

Sara Johansson
Uppdaterad: 25 sep. 2009Publicerad: 25 sep. 2009

Svensk Casting, grundat av programledaren Deniz Merdol och samhällsentreprenören Carlos Roja, söker modeller med alla etniska bakgrunder och alla olika former.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För några veckor sedan kom nyheten att trenden går mot mer normala modeller då designern Jean Charles de Castelbajac sökte efter mer ”verkliga människor” till sin visning på London Fashion Week. Även i Vouge kan man läsa att efterfrågan på normalt byggda, girl-next-door-modeller ökar hos modellagenturerna.

Men Carlos Rojas och Deniz Merdol vill gå ännu längre och ser ett behov av en förändring i Sverige. De har valt att starta en castingbyrå som ska spegla dagens Sverige.

– För mig personligen är målet att det ska bli en förändring inom svensk film och reklam. Att utlandssvenskar ska kunna synas och höras utan att våran uppgift alltid ska representera våran folkgrupp.

– Mitt mål är nog också politiskt. Om man åker till USA eller England och träffar en man från Pakistan så är han i mina ögon amerikan eller engelskman. Men kommer turister till Sverige så har de en bild på hur svenskar ser ut och de andra i landet är avvikande. Jag önskar att de som kommer hit ska se mina bröder och vänner som svenskar och inte immigranter.

– Sverige är ju helt annorlunda än vad det var för 20 år sedan. Det är fortfarande ett sånt utestängande av alla svenskar med utländsk bakgrund vilket är helt otroligt eftersom vi har haft en invandring sedan 50-talet.

Som utlandssvenskar menar Carlos Rojas och Deniz Merdol att de har större förståelse för vem eller vilka som skulle passa till olika jobb.

– Det finns en grundkunskap som jag tror att alla utlandssvenskar har. Jag vill inte överdriva men det finns det, det har man märkt när man själv har blivit castad eller förfrågad.

Deniz tar fram några exempel som hon har stött på i vardagen där reklamen riktar sig till de ”typiska svenskarna”.

ANNONS

– Om man tänker på de små små detaljerna i reklamfilmer och annonser som att bankerna alltid har vita människor och en vit hand som lämnar över ett kreditkort. Välfärden och kreditkortet är för de vita fortfarande. Där skulle man kunna påverka.

– Titta även på skoreklam. Foten i skon är inte svart – den är vit. Vingresors fot är alltid vit. Det finns ingen identifikation – jag känner inte att Ving appellerar till mig.

Både Carlos Rojas och Deniz Merdol har ett brett kontaktnät efter flera år i mediebranschen men även med sina utländska bakgrunder.

Carlos Rojas är entreprenören som grundade samhällsmagasinet Gringo som ruskade om invandrardebatten, kulturen och språket i Sverige 2004.

Deniz Merdol har en bakgrund som programledare för det omdebatterade programmet Mitt P3.

– Det är Carlos som är hjärnan bakom den här satsningen. Carlos är den som är entreprenören som kan formulera ett koncept. Han vet hur han kan använda sig av människor på ett positivt sätt. Jag som varit i skådespelarsvängen och gått på dramatiska institutet kommer nog vara den som jobbar mer på markplan med människorna.

Deniz Merdol berättar att Svensk Casting har haft öppna castingar samt försökt locka modeller via Facebook. I en anmälningsblankett får de som söker framgång som modell, statist eller skådis beskriva sig själva. Om man exempelvis är amatör, professionell och vilka språkkunskaper man har.

– Det var ett jättestort intresse både på den öppna castingen och på Facebook. Jag tror att vi är uppe i 1.600 modeller, säger Merdol.

ANNONS

Hur ser åldersspannet ut?

– Vi har ett bra åldersspann men jag skulle nog vilja ha lite fler tanter och gubbar ändå.

Någon etnisk bakgrund som saknas?

– Ja, jag skulle gärna vilja ha fler somalier. På hemsidan kommer all nog delas in ganska hardcore: Afrikaner, Asiater, Blandbarn, Mellanöstern och Svennar.

Hur kommer formerna se ut då, bara slanka och smala?

– Onej, herregud, att du ens vågar fråga det. Usch, det handlar inte om sånt.

Hur ser det ut med kvinnliga och manliga modeller, vilka har ni flest av?

– Det har jag inte tänkt på så det borde nog vara ganska lika. Jag har aldrig tänkt; Oj, vad mycket snubbar vi hade här.

ANNONS

Nästa steg för den nystartade Svensk Casting blir att rikta sig mot bolagen som i framtiden ska kunna beställa en viss typ av profil som Carlos och Deniz sedan kan förmedla dem.

– Just nu är det bara jag och Carlos som jobbar med det här men vi söker medarbetare. Vi kommer behöva folk.

Vilka kommer anlita er?

– Vi har hört flera som säger att de gillar vår idé och jag hoppas att intresset blir stort. Vi har ju känt av det här och vi hade inte startat detta om vi inte kände att det fanns något intresse.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sara Johansson
Sara Johansson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]