Lilla börsnoterade bolaget Betting Promotion tjänar bra på att handla med sportsbettingodds på spelbörser, och ska nu även börja erbjuda odds direkt till spelsajter.
Utmanar jättarna i spelbranschen
Mest läst i kategorin
Det berättar Betting Promotions vd Johan Moazed på mobiltelefon från Malta där många spelbolag är baserade av skatteskäl.
Betting Promotion som är noterat på NGM-börsen kom med resultatrapport under torsdagsmorgonen, och aktiekursen var upp 8-9 procent i förmiddagens börshandel.
Kommentar till att fjärde kvartalet 2009 verkar ha varit sämre för er än fjärde kvartalet 2008?
– Jag kan bara hänvisa till att vi under fjärde kvartalet 2008 hade en väldigt, väldigt hög marginal.
– Det är därför jämförelsen ser lite sämre ut.
Så du är ändå nöjd med hur det gick för er under fjärde kvartalet 2009?
– Ja.
Betting Promotions affärsidé är främst att vara ”market maker” på spelbörser.
Det innebär att bolaget lägger ut odds och handlar i egen bok på dessa börser.
– Vi lägger alltid ut tvåvägspriser med både köp- och säljpris, så det blir en väldigt liten marginal när vi handlar.
Det finns ett antal spelbörser som Betting Promotion handlar på, men den största är Betfair.
Moazed själv var med och startade bolaget för sju år sedan.
– Vi var ett antal personer som startade verksamheten.
Moazed har en mindre ägarandel på 0,3 procent av hela Betting Promotion som totalt är värt kring 200 miljoner kronor på NGM-börsen där aktien handlas.
Bolaget Key Quest är största ägare. Det är dansken Pavl Lautrup som står bakom Key Quest. Han var också med och startade Betting Promotion.
– När Betting Promotion börsnoterades för ett antal år sedan, ägde Lautrup 50 procent av Betting Promotion.
– Så han har successivt gått ner i ägande.
Han är inte aktiv längre i Betting Promotion?
– Nej.
Näst största ägare i bolaget är Hampus Hägglöf som också var medgrundare och sitter kvar i styrelsen.
Betting Promotion har inga fastställda lönsamhetsmål, men som tumregel om man ser det historiskt och ser på förväntade marginaler har det legat någonstans kring 0,5-1 procent av Betting Promotions spelomsättning.
Den marginalen är förenklat skillnaden eller ”spreaden” mellan de odds som bolaget ställer på spelbörserna.
När Betting Promotion agerar på spelbörserna, gör alltså bolaget aldrig någon bedömning av exempelvis vilket lag som kommer att vinna en fotbollsmatch.
– Nej, vi ställer våra odds fullt automatiserat.
– Det är en ren handel.
– Vi har ingen som helst åsikt om hur en match ska sluta.
Så när ni erbjuder era odds så sköts det i praktiken av en dator?
– Ja.
Betting Promotion har i dagsläget uppåt 20 anställda, varav 10 i Malmö som sysslar med utveckling främst och 10 på Malta som sköter tradingverksamheten och dess system.
Vad ser ni för långsiktiga utvecklingsmöjligheter?
– De senaste sju åren har vi i stort sett enbart handlat på spelbörser.
– Men sedan ett antal månader vill vi också in på bookmaker-marknaden.
– Det gör vi genom en tjänst som vi har utvecklat, där vi erbjuder bookmakers att vi oddssätter hela deras sajt.
– De kan då tjäna riskfria pengar.
Som exempel kan man anta två tennisspelare som spelar en tennismatch, och att det är lika sannolikt att den ena eller den andra vinner. Då är det ”korrekta” oddset 2 för matchvinst för vardera spelare, det vill säga var och en ger 2 gånger pengarna tillbaka vid matchvinst.
Enligt Moazed har Betting Promotion i ett sådant läge möjlighet att till bookmakers erbjuda oddset 1,97 för vardera tennisspelare, och sedan kan bookmakern i sin tur erbjuda kunderna på sin spelsajt ett odds på exempelvis 1,9 för vardera tennisspelare.
– Det innebär att varje spel som bookmakerns spelkunder lägger hos honom, spelas automatiskt vidare till Betting Promotion, säger Moazed.
– Det gör att bookmakern får en riskfri inkomst oavsett utgång av matchen.
Betting Promotion har utvecklat ett IT-system för att hantera detta erbjudande till bookmakers.
– Systemet är framtaget, och vi har nu kontakt med olika säljorganisationer för att ”rulla ut” det här erbjudandet till marknaden.
Moazed är försiktig med att precisera vilken ekonomisk potential det innebär.
– Vi har som regel att aldrig ge några prognoser.
– Och det är väldigt svårt att ge en prognos för det här innan vi sett att det fungerar, och innan vi har börjat få upp omsättning på det.
Vilka kunder riktar ni det här erbjudandet till?
– Det är nog främst små till medelstora bookmakers, som gärna ser en riskfri inkomst som en viktig del av deras verksamhet.
Det är alltså bookmakers som har egna spelsajter på internet.
Kan svenska spelbolag som Betsson och Unibet bli kunder till er på det?
– Teoretiskt ja, men de tillhör de större i branschen.
– Det är inte den marknaden vi siktar på.
Men det finns många tänkbara kunder för det här erbjudandet?
– Absolut. Det finns hundratals om inte tusentals internetsajter som erbjuder sportsbetting med odds från bookmakers.
Finansiellt står Betting Promotion starkt med 75 miljoner kronor kontant i kassan och inga skulder.
– Det är bra och skönt tycker vi så att vi slipper vara beroende av banker eller annan finansiering.
Behöver ni göra stora investeringar framöver?
– Vårt nya system som vi har byggt för bookmakers, kräver inga större investeringar.
Inom Betting Promotions ursprungliga verksamhet med market makingen, är en fråga hur konkurrenssituationen ser ut.
– Det är jättesvårt att spekulera om.
– Genom att allt är internetbaserat ser vi aldrig vilka de andra aktörerna är.
– Det är väldigt svårt att se hur konkurrenssituationen ser ut.
Ni vet alltså inte vilka konkurrenter ni har?
– Nej.
Finns det en risk för att möjligheten att tjäna pengar på spel-marketmaking kan försvinna över en natt?
– Det är också svårt att spekulera i om det kan bli så eller ej.
– Men man kan säga att marknaden för sportvadslagning liknar de finansiella marknaderna där det också finns market makers.
– Det gäller optionshandel och även aktiehandel.
– Vi ser ingen direkt anledning till att det skulle vara annorlunda för sportspel.
Finns det möjlighet för er att skala upp er market making så att ni kan tjäna ännu mer på det?
– Flaskhalsen för oss är hur många spelare som är inne på spelsajter för att få vad matchade.
– Det finns begränsningar i hur många affärer som kan gå igenom.
Så ni ligger på maximal intjäning med er market making i dagsläget?
– För oss handlar det om en avvägning mellan risk, omsättning och marginal.
– I mångt och mycket styr vi själva vilka marginaler vi vill ha, och kan omsätta både mindre eller mer pengar.
– Det gäller att ha en bra balans mellan de tre faktorerna.
Ser ni att ni kommer att ha en tillväxt över tiden på er market making, eller är det så att den har nått sin potential och kan variera lite från kvartal till kvartal?
– Historiskt har vår market making alltid varierat ganska kraftigt mellan kvartal för oss.
– Det ligger i sakens natur.
– Det är stora volymer och små marginaler.
– Utfallet beror på hur det går med sportspelen.
– Så självklart ser vi att det varierar mellan kvartal.
Men över längre tidsperioder blir det lönsamt?
– Då ska vi tjäna det vi teoretiskt förväntar oss.
Det är i alla fall tillräckligt för att Betting Promotion ska ge aktieägarna generöst med aktieutdelning varje år.
Aktiekursen ligger i drygt 20 kronor, och utdelningen för 2009 som betalas ut till aktieägarna senare i vår är föreslagen till 2 kronor per aktie.
Det ger en så kallad ”direktavkastning” (förenklat: ränta) på nästan 10 procent för Betting Promotions aktieägare.
Utdelningen motsvarar 20 miljoner kronor totalt.
Förra året gav Betting Promotion en utdelning på 10 miljoner, och året innan dess var det 20 miljoner.
Så Betting Promotion är en kassako för aktieägarna?
– Det kan man säga.
En trend på sistone är att de flesta sportspel nuförtiden sker mer och mer ”live” medan en match pågår, medan de flesta sportspelen tidigare las före en match.
– I samband med att sportspelen sker mer live, innebär det ett lägre kapitalbehov för oss, säger Moazed.
Orsaken är att sportspel före en match kan göras upp flera dagar innan själva matchen.
– Det kräver kapital för att hantera det.
Om huvuddelen av spelen läggs under en match äger allt istället rum under en mer koncentrerad period.
Men ni tjänar ändå lika mycket på livespel som förhandsspel?
– Ungefär.
I det perspektivet kan årets utdelning anses vara lite extraordinärt stor med tanke på att det är nu som övergången från förhandsspel till de mindre kapitalkrävande livespelen sker.
– Det är svårt att sia om utvecklingen, men vi har sett att mycket spelomsättning har förflyttats från innan matcher till under matcher.
– Om den trenden fortsätter framöver vet vi inte.
– Men en spekulation är att det är en tendens som håller i sig.
Vilken risknivå är det i Betting Promotions verksamhet? Är er aktie en riskabel investering?
– Jag tror väl att det alltid är förknippat med risk att äga vilket bolag som helst.
– Om vi är mer eller mindre riskfyllda än andra vet jag inte.
Betting Promotion är hur som helst på gång att anställa ett antal nya medarbetare nu, även om det inte kommer att bli ”en större explosion” av nya medarbetare.
Det är både säljare och tekniker som bolaget söker.
På sikt skulle en idé för Betting Promotion kunna vara att även lansera en egen spelsajt.
– Det är en idé som vi också har beaktat strategiskt.
– Men vi finner dock att vår kompetens främst är inom b2b , snarare än b2c .
Hur stora möjligheter ser du sammantaget för Betting Promotion framöver?
– Vi ser naturligtvis goda möjligheter för vår verksamhet framöver.
– Genom att vi har inlett vår satsning på vårt nya system för bookmakers, så ser vi goda möjligheter att få kunder till den tjänsten.
Moazed satt i sin bil och körde på Malta när Realtid.se nådde honom under torsdagsmorgonen.
Får man fråga vad du har för bil?
– Jag har fyra barn, två hundar och en fru.
– Så därför har jag en stor bil; en Toyota Landcruiser.
Hur är det att bo på Malta?
– Det är mycket trevligt.
– Det är 20 grader varmt ute nu klockan 9.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.