Amerikanska Federal Trade Commission, FTC, inför nya strängare regler mot smygreklam på bloggar och sociala medier.
USA inför Lex Blondinbella
Mest läst i kategorin
I takt med att bloggar och sociala medier exploderat så har smygreklamen också vuxit. Populära bloggare får pengar eller produkter från företag – eller både och – i utbyte mot att de skriver snällt om företagens produkter och tjänster.
Klicka här för att gratis få Realtid.se:s nyhetsbrev TMT varje vecka via e-post.
I Sverige granskar Konsumentverket till exempel Isabella ”Blondinbella” Löwengrips blogg, som misstänks för smygreklam och som är en av Sveriges mest lästa bloggar.
– I Sverige är smygreklam på bloggar redan förbjudet enligt marknadsföringslagen, säger Mattias Grundström, jurist på Advokatfirman för Marknadsrätt. Grundström jobbade tidigare på Konsumentverket och ansvarade då för granskningen av Blondinbellas blogg.
Men i reklamens hemland, USA, går nu den granskande myndigheten FTC ett par steg längre.
Med start den 1 december kommer kändisar och bloggare som ställer upp och gör reklam för en vara eller en tjänst tvingas redovisa hur mycket de fått betalt från företaget.
En annan avsevärd skärpning är att kändisar och bloggare som rekommenderar en vara också kan göras skadeståndsskyldiga om marknadsföringen är falsk.
Därmed går USA betydligt längre i regleringen av marknadsföring i de olika mediekanalerna. Men Mattias Grundström tror inte på samma utveckling i Sverige inom de närmaste åren.
– Vi har ganska bra regler i Sverige och det är viktigare att de reglerna följs än att ropa på nya, hårdare tag, säger Mattias Grundström.
Dessutom måste de svenska reglerna stämmas av mot EU-reglerna.
– EU-reglerna kommer att ses över först om ett par år, säger Mattias Grundström på Advokatfirman för Marknadsrätt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.