Astrazenecas aktie bara faller, men nu flaggar företaget för tre nya läkemedel som väntas bli storsäljare.
Tre nya superläkemedel ska rädda Astrazeneca

Mest läst i kategorin
De tre nya produkterna är Motavizumab mot andningsinfektioner hos småbarn, Saxagliptin mot åldersdiabetes och Zactima mot lungcancer. Analytiker räknar med att dessa tillsammans kan nå en försäljning på 10 miljarder kronor per år, inom tre år efter lansering. Därefter kan försäljningen fortsätta öka.
Astrazeneca kommer i år att lämna in ansökningar till myndigheter för alla dessa tre produkter, för att få myndigheternas godkännande så att produkterna kan börja säljas. Om allt går bra, kan produkterna börja säljas år 2009 eller 2010.
Av de tre ser analytiker störst potential för Motavizumab som väntas få en försäljning på 4-5 miljarder kronor tre år efter lanseringen. Saxagliptin väntas nå 3 miljarder kronor per år och Zactima 2-3 miljarder kronor per år, båda inom tre år efter lansering.
Astrazeneca lämnade i början av februari in ansökan till myndigheterna om godkännande av Motavizumab. 6.000 småbarn upp till några år gamla, har deltagit i Astrazenecas forskningsstudier om produkten, som visat att sjukhusbesöken för andningsinfektioner blev lägre än vid behandling med läkemedlet Synagis som bekämpar samma sjukdom.
Saxagliptin bedöms ha stor potential särskilt tack vare att produkten ger färre biverkningar än andra läkemedel mot samma sjukdom.
Zactima är en helt ny typ av produkt mot lungcancer som aldrig funnits förut. Den bekämpar lungcancern på flera sätt på en gång, bland annat genom att blockera den signal som gör att tumörcellerna börjar växa okontrollerat.
Alla de tre har fått goda resultat både vad gäller effekt och att det inte finns väsentliga biverkningar, i Astrazenecas omfattande forskning i sen fas, så kallade fas 3-studier. Om ett läkemedel får goda resultat i fas 3-studier, brukar man i branschen räkna med att det är minst 70 procents chans för att läkemedlet godkänns av myndigheterna och kan börja säljas.
– Totalt har Astrazeneca i dagsläget tio nya produkter i fas 3, varav dessa tre är de som ligger närmast produktlansering, säger Astrazenecas informationschef Staffan Ternby.
Därutöver kan Astrazeneca få stora, nya försäljningstillskott av att astmamedlet Symbicort lanserades i USA 2007. Medlet lanserades i Europa redan för 8-9 år sedan, men först i fjol godkände amerikanska myndigheter den inhalator med vilken Symbicort intas av patienten.
– Det ser mycket bra ut för Symbicort i USA, säger Ternby.
Motavizumab är en vidareutveckling av Astrazenecas befintliga produkt Synagis som är en storsäljare och säljer för 7-8 miljarder kronor per år. Motavizumab ska dock ge effektivare verkan, och dessutom en breddning av användningen. Det gör att analytiker inte oroar sig för att försäljningen av Synagis kommer att minska mer än 15-20 procent efter lanseringen av Motavizumab.
Motavizumab har forskats fram av amerikanska läkemedelsföretaget Medimmune, som Astrazeneca köpte nyligen för det kritiserat höga priset 100 miljarder kronor. Nu kommer förhoppningsvis Motavizumab bidra till att köpet motiveras.
Medimmune gjorde att Astrazeneca totalt ökade antalet läkemedel under utveckling från 110 till 150. Medimmune är inriktat på ”biologiskt” baserade läkemedel, vilket är det nya, heta området i läkemedelsbranschen. Astrazeneca är från början inriktat på de traditionella vanliga läkemedel. Biologiska läkemedel bygger på behandling med kroppens egna proteiner. En nackdel är att patienterna inte kan ta biologiska läkemedel själva, utan måste åka in till sjukhus för att ta dem. De kan inte tas med tablett som vanligt läkemedel.
Hela Astrazeneca omsätter cirka 200 miljarder kronor per år. Analytiker oroas över att försäljningen kan minska framöver på grund av att patent på gamla läkemedel upphör eller redan upphört. Patent som skyddar konkurrenter från att kopiera läkemedel, gäller bara i en viss period.
Detta gäller exempelvis Astrazenecas magsårsmedel Losec och dess vidareutveckling Nexium. Dessa båda svarade fjärde kvartalet för cirka en femtedel av Astrazenecas omsättning, men minskade försäljningen med cirka 10-15 procent på årsbasis. Nexium utgör numer merparten av dessa båda produkters försäljning.
– Vi har en bred patentportfölj för Nexium som gäller i åtskilliga år ytterligare. Det återstår att se om några konkurrenter kommer att utmana dessa patent, säger Ternby. Bedömare oroas över att Nexiums patent till stor del endast omfattar hur produkten blandas ihop till en tablett, och inte själva huvudingrediensen till magsårsmedlet vars patent i princip redan upphört. När ett patent löpt ut är det fritt fram för konkurrenterna att kopiera produkten och sälja den billigare än Astrazeneca. Vissa konkurrenter kan även lansera kopior redan innan patent upphört, och chansa på att de inte behöver betala alltför stora skadestånd i rättsprocesser.
Astrazeneca har drabbats av stora forskningsbakslag de senaste åren, vilket har lett till en svacka i lanseringen av nya läkemedel och därmed försäljningen idag. Det gällde bland annat produkterna Iressa mot cancer, Exanta mot blodproppar, Galida mot åldersdiabetes och Ceroviv som skulle begränsa hjärnskador vid stroke.
Den fallande aktiekursen i Astrazeneca kan inte få något stöd i år av att bolaget köper tillbaka mer av sina egna aktier. Astrazeneca har sedan tidigare rätt att göra detta, men i år har man sagt att återköpen kommer att minska till 6 miljarder kronor jämfört med 24 miljarder förra året. Bolaget har bestämt att pengarna behövs bättre på annat håll. Astrazeneca köper tillbaka produkträttigheter från konkurrenten Merck för 16 miljarder kronor, och lånen på 100 miljarder kronor för köpet av Medimmune ska börja betalas av.
Ian Hammar