Telia Soneras privatkunder är fortfarande mest nöjda med sin mobiloperatör.
Telia har nöjdast mobilkunder
Mest läst i kategorin
Tele2 stärker sin ställning och har i det närmaste kommit ikapp Vodafone som backat i flera år. Det visar den årliga betygssättningen som Svenskt Kvalitetsindex (SKI) låtit göra. SKI har frågat 3 600 personer och företag om deras telekomanvändning.
För några år sedan var det Vodafone som hade de nöjdaste kunderna både bland privatpersoner och företag, men har nu blivit omsprunget av Telia.
Fortfarande klagar mellan var femte och var tionde privatkund på sin teleoperatör. Högst andel klagande kunder har Vodafone, medan Tele2 har lägst andel. Tele2 hanterar också klagomål bättre än de övriga, enligt undersökningen, medan Telia inte klarar av att tillfredsställa klagande kunder.
Vodafone är fortfarande det företag som har bäst image bland sina kunder, även om gapet krymper.
När det gäller fast telefoni så har privatkunderna blivit mer nöjda med Telia. Men ännu lite nöjdare är Tele2:s fasta kunder som för första gången ingår i mätningen.
SKI har även frågat hur nöjda kunderna är med den egna mobiltelefonen. Nokia och Ericsson har lika många nöjda användare, medan övriga märken ligger långt efter.
Ungefär sex procent av mobilkunderna har gått över till att i första hand utnyttja 3G. De är betydligt mindre nöjda med sina operatörer än andra mobilkunder.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.