Genom att ändra sättet att ta betalt höjer förmiddagens kursvinnare Tele2 sina samtalspriser gentemot företagskunder – men duckar när Realtid.se konfronterar bolaget med fakta.
Tele2 smyghöjer företagspriserna
Mest läst i kategorin
I förra veckan gick ett brev ut till Tele2:s (vars börskurs steg under förmiddagens handel; se faktaruta) företagskunder med följande information till de företagskunder som köper fast telefoni av Stenbeckbolaget:
”För de samtal där ni idag debiteras för samtalstid kommer ni från och med den 1 december 2009 att debiteras per varje påbörjad samtalsminut , i stället för nu gällande debiteringsintervall (dvs per sekund eller per tiosekundersintervall beroende på vald prisplan).”
Därmed får kunderna betala mer än tidigare, såvida de inte ringer samtal som pågår i ett exakt antal minuter: ringer man exempelvis ett samtal på sju minuter och två sekunder får man betala för åtta minuter i stället för som tidigare för sju minuter och tio sekunder (eller, vid sekundvis debitering, sju minuter och två sekunder).
Småpengar i det enskilda samtalet, men på sikt större summor – och framför allt en märkbar skillnad för Tele2.
Martin Cullberg, ansvarig för företagskunder på Tele2 Sverige, har undertecknat brevet. Till skillnad från det nya avtalet med Företagarna kommunicerades inte höjningen till massmedia. Men Realtid.se får tag på såväl brev som Cullberg.
Hej Martin Cullberg, det är Realtid.se som ringer. Varför höjer ni priserna?
– Det är en anpassning mot den marknad som vi är på allihop: det har skett kostnadsökningar. Men jag vet inte om kollegorna har tagit ut det på den fasta delen eller på operatörsdelen.
Att medge att justeringen är en höjning sitter långt inne för Cullberg. På frågan om övergången till minutvis debitering inte i själva verket är en prishöjning nämner han att konkurrenterna är ännu dyrare:
– Det beror på, det blir ännu dyrare om man väljer en annan operatör. Vi jämför oss med Telia och de andra på marknaden, och där är vi den mest prisvärda.
Men om man jämför med er själva innan förändringen – blir det inte dyrare än förut?
– Det beror på om man samtidigt ändrar… utifrån det kommunikationsmönster man har… man kan ju ändra till fastprisabonnemang.
Men allt annat lika, om man inte byter abonnemang, blir det inte dyrare då?
– Jag kan inte svara i enskilda fall…
Men i genomsnitt för de abonnenter som inte byter abonnemang?
– Det beror på vilket abonnemang man har. För vissa kunder kan det innebära en merkostnad.
Cullberg ställer en motfråga:
– Är det inte mer intressant att vi fortfarande är den mest prisvärda leverantören?
Hur mycket beräknar ni att tjäna på höjningen?
– Det kan jag inte svara på, det är jättesvårt att säga. Det beror ju på hur många som byter abonnemang.
Men det är alltså en höjning?
– Det är det du som säger. Det är en förändring som vi genomför, det kommer inte att innebära något negativt för alla. Vi är beredda att sätta oss ned med varje kund och gå igenom deras situation.
– Vi är inte här för att tvinga någon till någonting, vi är här för att fortsätta leverera prisvärd telekom till våra kunder.
Till slut kommer Cullberg fram till varför höjningen genomförts, och besvarar därmed såväl frågan ”Why pay more?” (se bilden) som tillstår att den minutvisa debiteringen utgör en höjning:
– Vi tjänar inte mer trots den här förändringen. Telia har tyvärr ändrat priserna som vi betalar för att använda det fasta nätet. Så ur det perspektivet tjänar vi inte mer på den fasta telefonin.
Nähä. Då förstår jag varför ni höjer, det var bra att du berättade det här. Har du några fler kommentarer?
– Vi fortsätter att jobba för att leverera den mest prisvärda telefonin.
Hur stor andel av de totala intäkterna Tele2:s företagssida utgör kan eller vill Martin Cullberg inte säga.
– Vi är inne i en tyst period just nu, säger han med hänvisning till bolagets kvartalsrapport som kommer på onsdagen. I den föregående rapporten meddelades en 27-procentig rörelsemarginal för fasttelefoniverksamheten, dock inte nedbruten på företags- respektive privatkundnivå.
Dock aviserades det som nu tycks ha manifesterats i smyghöjningen:
”Tele2 will work harder in the corporate segment, both in the Nordic and Western European regions.”
Martin Cullberg tycks därmed ha gjort sitt jobb.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.