Unga svenskar reser till Thailand för egna pengar mot löfte om utbildning och arbete som telesäljare på uppdrag av Tele 2, Glocalnet, Phonera och Ventelo. Istället dras de in i svartjobb utan lön.
Svenska teleskojare lurar ungdomar till Thailand
Mest läst i kategorin
På elfte våningen i Sukhumvit Suites på Sukhumvit Soi 13 i Bangkok sitter ett tiotal svenskar och jobbar utan arbetstillstånd och visum för det svenska företaget Sales Consulting.
– Hyresvärden vet inte att det är ett företag som hyr lokalen, säger de medarbetare som Realtid.se pratat med.
Sales Consulting ringer till svenska hushåll som köper telefoni och bredband i Sverige för att få dem att byta operatör.
– Vi ska ringa och övertyga kunderna att byta telefonbolag. Vi ska ringa på Phoneras kunder, fastän listan med telefonnummer inte är godkänd av kunden i Sverige ännu.
Utbildningen består av att lyssna på chefernas samtal.
– De sitter och skäller på kunden, eller försöker låta som ett litet barn.
Företaget har registrerats av Kim Staflund. Olle Björkman leder kontoret i Bangkok. Han tipsar sina medarbetare att inte uppge sina verkliga namn på telefon.
– Olle Björkman kallar sig själv Emil Landrin när han ringer.
Säljarna säger att de ringer från Telemäklarna. Christer Öhman är vd för Telemäklarna i Sverige AB i Luleå. Sedan i februari är han nedringd av arga kunder som lurats att de blivit kontaktade av hans företag.
Under våren hade Sales Consulting platsannonser hos Arbetsförmedlingen och hos privata arbetsförmedlare som Towork, Workey och Jobbexpressen för jobb på ett callcenter i Linköping.
Verksamheten i Linköping försvann i somras. Flera medarbetare i Linköping har inte fått ut sina löner.
Platsannonserna lockade med möjligheten att arbeta i Thailand. Verksamheten i Thailand har funnits i flera år.
– Folk har varit där och jobbat från ett par månader upp till ett år, säger en medarbetare.
Flera medarbetare i Thailand har inte heller fått lön. Cheferna skyller på att operatörerna inte betalat fakturorna.
Tele 2, Glocalnet, Phonera och Ventelo har varit kunder hos Sales Consulting, enligt företagets medarbetare.
Tele 2 bekräftar att Sales Consulting jobbat åt dem, som underleverantör åt ett annat företag.
– Vi sa upp samarbetet i somras, säger Pernilla Oldmark som är informationschef.
Glocalnet, som ägs av Telenor, har skrivit avtal direkt med Kim Staflund.
– Dessvärre togs inga referenser, säger vd Martin Tiveus.
– Telemarketingsäljare får betalt för tjänster som de säljer, men de betalar avdrag för avtal som folk inte vill ha. Folk ångrar sig eller känner sig lurade av så kallat fulsälj.
Glocalnet vill ha ersättning av Sales Consulting för fulsälj.
– Vi har sökt Kim Staflund, men möttes plötsligt av ett ombud, säger Martin Tiveus på Glocalnet.
Phonera bekräftar att Phonera anlitat Sales Consulting, men bara under en kort period 2005 eller 2006.
– Har de fortsatt ringa våra abonnenter så är det i så fall utan utan min vetskap. Vi mottar inga orderfiler. Vi borde ha märkt om man kontaktat våra kunder för att få dem att byta till en annan leverantör, säger Phoneras säljchef Björn Westhammar.
Post- och Telestyrelsen fick 18 anmälningar i november från kunder som är missnöjda med telefonförsäljning av förval. 9 anmälningar gäller Ventelo, som också blivit anmält till Konsumentombudsmannen, KO.
Ventelo bekräftar att det inte är Ventelos egna anställda telesäljare som anmälts.
– Det företag vi har en avtalsrelation med kallar vi för Sales Planet, säger Ventelos chefsjurist David Frydlinger.
– Efter vad jag förstår heter de egentligen Säljplaneten AB.
Realtid.se har inte kunnat visa att det är samma företag som Sales Consulting.
Sales Consulting har haft kontor i turistorten Pattaya sydväst om Bangkok och på ön Phuket på Thailands västkust, men tekniken har inte fungerat.
Sedan i augusti finns företaget också på ön Koh Samui på östkusten. Chefen i Koh Samui heter Joakim Svejd.
– Meningen var att vi skulle jobba i ett it-komplex i staden Lamai på Koh Samui, men lokalerna var inte klara. Istället sitter flera svenskar och ringer i ett rum i chefens hus, berättar en av medarbetarna.
Sales Consulting lovar att kompensera hushåll som klagar på att de blivit dubbelfakturerade.
– Joakim Svejd säger bara ”då skickar jag ditt ärende till ekonomiavdelningen”.
Men någon ekonomiavdelningen existerar inte.
Telefonsamtalen sköts över internet med hjälp av datorprogrammet Skype. Att ringa en i taget går fint.
– Men om flera ringer samtidigt så börjar det hacka. Ingen hör vad vi säger.
– Olle Björkman säger bara att ”det ordnar sig om ni bara stannar tre dagar till”.
Men inget händer.
– De bara festar och super. Vi ska börja jobba klockan ett på dagarna, men folk kommer in bakfulla vid fyra, fem på eftermiddagen.
De som tröttnar reser hem – om de fortfarande har pengar kvar till resan.
– Jag insåg att det var fråga om att jobba svart utan anställningsavtal. Fan, jag vill inte, tänkte jag.
Fotnot: Realtid.se har varit i kontakt med företagsledningen för Sales Consulting som avstår från att bemöta uppgifterna.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.