Satsningen på ett svenskt Facebook för företagare kom av sig. Nu kan projektet vara på väg att läggas ner – innan det lanserats.
Svenska Facebook-planer lyfter inte

Mest läst i kategorin
– Uppdraget var att hjälpa dem göra en plattform för deras verksamhet på internet. Den är levererad.
Det säger Elisabeth Ström, vd på design- och varumärkesbyrån The Brand Union som ännu inte fått betalt av Mycube AB.
Entreprenören Johans Staël von Holstein berättade om planerna för Mycube i augusti 2008.
I dag har Mycube 779.000 kronor i obetalda skulder till två leverantörer.
Vad händer nu?
– De har föreslagit ett ackord på 25 procent. Vi har avböjt och sagt att vi vill ha betalt, säger Elisabeth Ström.
Alexander Wallestam, tillförordnad vd för Mycube, väljer att inte kommentera ackordet.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
The Brand Union hade inte börjat jobba om det inte funnit en påstkriven offert med en fast kostnad för jobbet. Som medlem i Nasdaqnoterade kommunikationskoncernen WPP måste företaget hålla sig till SOX-reglerna.
Sarbanes-Oxley Act som styr finansiell rapportering i USA sedan Enron-kraschen 2001.
– När du för in en intäkt i bolaget så måste det finnas ett underlag, säger Elisabeth Ström.
Hur gör du själv för att inte hamna i Mycubes situation?
– Jag sajnar bara sådant jag kan betala.
Vad är ditt råd till Mycube nu?
– Betala.
Webb- och reklambyrån Daddy i Göteborg har levererat konsultjänster i ”strategiska digitala frågor” till Mycube.
Vd Jonas Hedeback har inte själv jobbat med projektet, men konstaterar att det är viktigt att kunderna genast berättar om de har svårt att betala.
– Vet man med sig att det är en hög risk i ett projekt – för så pass bra koll på sin egen ekonomi hoppas jag att man har – så ska alla få veta om risken.
Daddy fortsätter gärna jobba åt Mycube.
– Principiellt har vi inga problem att ta nya uppdrag så länge gamla skulder betalas, säger Jonas Hedeback.