...när du jobbar som försäljningschef på Congrex Sverige AB?
Stephanie Hellstedt
Mest läst i kategorin
– Egentligen är det meningen att jag inte ska vara så mycket på kontoret utan mest ute och träffa kunder. Vi har ganska nyligen infört ett nytt grepp för att få nya kunder och det innebär att vi har en tjej som sitter i Göteborg och gör research på potentiella kunder. Sen ringer hon mig med kanske fem förslag på företag som kan tänkas vara intresserade av våra tjänster. Då ringer jag upp dem och kanske bokar in ett möte. Oftast har företaget en specifik kongress i åtanke, men behövs det så kan vi skräddarsy en lösning för just deras behov. De flesta arrangemang är faktiskt skräddarsydda.
Hur skaffar ni annars kunder?
– Vi försöker också utnyttja de kontakter som redan finns, det vill säga att våra säljare bearbetar befintliga kunder.
Vad gör du mer?
– Att skriva offerter och avtal är givetvis också en viktig del. Dessutom sitter jag nu och gör marknadsplanen för 2005.
Vilka kongresser är lättast att sälja?
– Eftersom vi sedan starten 1985 har varit inriktade på vetenskaps- och medicinska kongresser är det givetvis de. Nu har vi även tänkt att utvidga vår verksamhet till andra områden, vilket innebär en större utmaning.
Blir det mycket resande för din del?
– Ja, jag ska ju som sagt inte vara allt för mycket på kontoret. Två gånger om året är det internationella mässor där jag medverkar, dels i Barcelona och dels i Frankfurt. På Barcelonamässan har Congrex ingen egen monter utan där står jag i Sverigemontern tillsammans med STB, Swedish Tourist Board.
Vad är roligast med jobbet?
– Att få träffa så många olika människor, allt från ”Håll Sverige rent” till hjärtspecialister på Karolinska sjukhuset. Och givetvis när kunderna ringer och ger oss beröm när vi avslutat en kongress.
Anna Modig
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.