Skanska har fått i uppdrag av staden New York att renovera den anrika Manhattan Bridge från 1909. Ordern är värd drygt en miljard kronor.
Skanska lappar på Manhattan Bridge
Mest läst i kategorin
Huvuddelen av arbetet går ut på att byta tvärbalkar, stödpelare och brobanor. Bron är totalt 2 kilometer lång med sju filer i två plan för biltrafik och fyra spår för tunnelbanetåg.
Är det svårt att restaurera en så gammal bro?
– Reparationsarbetet är självklart krävande, men vårt dotterföretag Koch Skanska som utför arbetet är specialiserade på just sådana broar. De har varit involverade i att reparera flera av New Yorks gamla broar sedan början på 80-talet, säger Anna Wenner, Skanskas presschef.
Det mest komplicerade med arbetet är att påverka den vanliga trafiken så lite som möjligt, berättar Anna Wenner.
– Varje dag passerar 150.000 fordon och 220.000 kollektivresenärer över bron.
Ställs det extra säkerhetskrav med tanke på terrorhotet?
– Just säkerhetsaspekten har generellt blivit viktigare de senaste åren när det gäller infrastrukturprojekt i USA. Sedan blir det naturligtvis lite extra kontroller av id-brickor och sådant för att säkerställa att inga obehöriga befinner sig på byggplatsen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.