Stampen Media Group säljer Mitt i till Segulah för att stabilisera finanserna.
Segulah köper lokaltidning
Mest läst i kategorin
Svenska private equity-bolaget Segulah köper lokaltidningen Mitt i för en okänd summa från VLT AB, som ingår i Stampen Media Group.
Processen inleddes med att Stampen ville sälja tidningen och kontaktade investerarbolaget, uppger Segulahs partner Marcus Jansson till Realtid.se.
Lokaltidningen når 900.000 läsare varje vecka och omsatte 300 miljoner kronor förra året.
– Vi letar alltid efter väletablerade bolag med fortsatt utvecklingspotential och det tycker vi är precis vad Mitt i har, säger Jansson.
Det finns för närvarande inga specifika tillväxtplaner och idéer som Segulah vill gå ut med.
– Det blir en fråga för styrelsen och bolagsledningen att jobba med framöver, säger Jansson.
Ny styrelseordförande är Joachim Berner, som har erfarenhet både från publicistisk verksamhet samt från styrelseuppdrag i både börsnoterade och onoterade bolag.
Dan Lannerö, tidigare vd i Eskilstuna-Kuriren och Upsala Nya Tidning, ingår också i styrelsen framöver.
Stampen ville sälja som en del i en större plan att stabilisera bolagets finanser och säkra den långsiktiga finansieringen, uppger tillförordnade vd:n Martin Alsander för Realtid.se.
– Vi gick ut ganska tidigt i år och sa att vi har två mål och det är att sänka vår skuldsättning och höja vår lönsamhet och då har vi jobbar ganska fokuserat. Sedan har vi ett antal projekt när det gäller balansräkningsfrågor och att sänka skuldsättningen gentemot bankerna och då har avyttringen av Mitt i varit en viktig milstolpe, säger Alsander.
Framöver handlar det mer om att trimma organisationen men ytterligare små avyttringar är inte uteslutna heller.
Hjalmarsson & Partners var rådgivare under försäljningsprocessen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.