Realtid.se har talat med Moberg Derma; en ny typ av läkemedelsbolag på väg till börsen.
Schejken säljer ut antinagelsvamp

Mest läst i kategorin
Bland storägarna finns oljeschejken Mohammed Al Amoudi.
Under måndagsmorgonen kom ett pressmeddelande om att Moberg Derma är på väg till börsen.
Realtid.se får tag på vd Peter Wolpert.
Han berättar att bolaget i samband med börsintroduktionen tar in minst 140 miljoner kronor genom en nyemission. Inga gamla aktier säljs i samband med noteringen. Huvudägarna tecknar 25 miljoner kronor och styrelse/ledning deltar med cirka 1,5 miljoner kronor.
Aktiepriset är 37-45 kronor vilket gör att hela Moberg Derma värderas till 226 – 275 miljoner kronor.
Bolaget har nyligen inlett lanseringen av sina första produkter; Nalox mot nagelsvamp och Kaproloc mot mjällbesvär och har en rad ytterligare produkter under utveckling.
Moberg Derma utvecklar förbättrade produkter baserat på beprövade substanser och använder patenterad teknologi för att tillföra patienten läkemedlet på ett nytt, bättre sätt.
Totalt utvecklar bolaget produkter som kan ge intäkter på upp till 3 miljarder kronor per år inom 5-10 år som en grov uppskattning.
Alla dessa intäkter tillfaller dock inte Moberg Derma utan kanske 500-1000 miljoner kronor per år.
Når bolaget upp till en sådan intäktsnivå kan vinsten försiktigt räknat bli 100-200 miljoner kronor per år motsvarande 70-140 miljoner kronor efter skatt.
Det innebär 7-14 kronor i vinst per aktie per år, alltså att jämföra med teckningskursen på 37-45 kronor.
Moberg Derma har sin bakgrund i Sven Mobergs forskning.
Han avled i cancer under 00-talet men hans fru som är tandläkare och var insatt i forskningen, tog projektet vidare i samarbete med Moberg Dermas nuvarande vd Peter Wolpert.
Oljeschejken Mohammed Al Amoudi kom in som delägare i Moberg Derma efter att hans svenska företrädare introducerats för Wolpert.
I övrigt understryker Wolpert att Moberg Derma har lägre risk än andra läkemedelsbolag, eftersom Moberg Derma jobbar med befintliga, godkända läkemedel.
Genom Moberg Dermas utveckling fungerar läkemedlen bättre genom exempelvis lägre biverkningar.
Realtid.se får tag på Wolpert själv via telefon.
Ni är på väg till börsen nu?
– Det stämmer.
Vad var det som gjorde att ni beslutade er för det?
– Det finns flera skäl. Vi har byggt det här bolaget i fyra år nu med sikte på en framtida börsintroduktion.
– Nu har vi kommit till ett läge där vi står inför en väldigt händelserik och intressant period, och dessutom behöver vi förstärka bolaget med ytterligare finansiering och då tycker vi att börsen är ett utmärkt alternativ för oss.
Moberg Derma vill som utgångspunkt ta in ett kapitaltillskott på 140 miljoner kronor från aktieinvesterare.
Om intresset blir väldigt stort finns möjlighet att ta in upp till 21 miljoner kronor ytterligare så att det totala kapitaltillskottet blir 161 miljoner kronor.
Vad ska ni göra med pengarna?
– Vi har en plan för de närmaste åren, och enligt den planen är lite mer än hälften av de 140 miljonerna utveckling av våra nuvarande projekt och vår nuvarande produktportfölj.
Och under hösten har Moberg Derma lanserat produkter, bland annat produkten Nalox mot nagelsvamp.
Den går nu att köpa i hela Norden via bolaget Antila Healthcare.
– Det är ett av de duktigaste bolagen på receptfria läkemedel och apoteksprodukter.
En annan lansering är produktserien Kaprolac mot mjälleksem och mjäll.
– Den första produkten har kommit ut i Sverige nu hos ett 100-tal frisörsalonger.
Så av de 140 miljonerna ska lite över hälften gå till fortsatt utveckling av Moberg Dermas nuvarande produktportfölj, en ytterligare del är avsatt för kommersialiserings-aktiviteter, och därutöver finns ett litet utrymme som reserv och för eventuella företagsköp.
Moberg Derma kommer även att generera intäkter, och tanken är att därifrån fylla på med kapital till företagsköp och helt nya projekt.
Hur vill du beskriva Moberg Derma i en mening?
– Det är ett annorlunda läkemedelsbolag med en bevisad affärsmodell, och det är sprunget ur världsledande forskning om hudsjukdomar. Så vi jobbar med hudsjukdomar.
– Och det som är speciellt med våra produkter är att vi jobbar med ”utvärtes”; det man kallar för ”topikala” produkter.
I Moberg Dermas fall bygger alltså produkterna på beprövade substanser.
– Det är befintliga substanser som man vet fungerar. Men vi har patenterad ”drug delivery-teknologi”, så genom vår teknologi så tillförs substanserna på ett nytt sätt.
Som exempel på de nya sätt som läkemedlena tillförs på med Moberg Dermas teknologi, så finns det i dagsläget ett läkemedel mot nagelsvamp som patienten ska ta som tablett. Den produkten är känd som Lamisil.
– Den produkten fungerar väl, men den innebär, enligt Fass, risker för allvarliga biverkningar.
Det nya med Moberg Dermas teknologi är enligt Wolpert att produkten istället för att intas som tablett; penslas på svampnageln.
– Och vår teknologi hjälper till att transportera in den svampdödande substansen in i nageln.
Den produkten ska Moberg Derma nu börja testa på människor.
– Vi har chans att bli minst lika effektiva som tabletterna, men utan biverkningar.
Som helhet är Moberg Derma fortfarande i tidig kommersialiseringsfas.
Under tredje kvartalet hade bolaget intäkter på strax över 3 miljoner kronor.
– Vi har precis startat vår försäljning.
Moberg Derma ger inga prognoser, men har som mål att visa positivt kassaflöde och positivt resultat 2013.
För den portfölj av produkter under utveckling som bolaget har i dagsläget, kan den framtida intäktspotentialen bedömas.
– Vi har gjort ganska omfattande analys av vilken försäljningspotential vi ser för den portföljen, och den överstiger 3 miljarder kronor per år.
I den produktportföljen lanseras två av produkterna redan nu på de första marknaderna.
Det är Nalox i Norden.
– Den finns redan på de flesta apotekshyllorna i de Nordiska länderna.
Och sedan är det Kaprolac som hittills har lanserats i Sverige.
– Den ska vi jobba med att lansera på ytterligare marknader nu under det kommande året och därefter.
De två produkterna svarar för cirka en fjärdedel av portföljen.
Resterande tre fjärdedelar avser tre läkemedelsprojekt.
Det är bland annat ovannämnda vidareutveckling av Lamisil mot nagelsvamp.
Moberg Derma har sedan tidigare över 40 aktieägare.
Allra största ägare är Östersjöstiftelsen med en ägarandel på 32 procent, schweiziska banken Bank von Roll är näst största aktieägare, medan grundarna Peter Wolpert och Marie Moberg är tredje största ägargrupp.
Det var Marie Mobergs tidigare man Sven Moberg som var hudläkare på Sahlgrenska och jobbade i många år med att förfina den teknologi som nu hör till Moberg Derma.
Han dog i en hastig cancersjukdom i början på 00-talet.
– Marie som var tandläkare var väldigt insatt i Svens forskning, och tog med sig den till oss på Karolinska där jag arbetade på Karolinskas riskkapitalbolag.
– Jag gick igenom forskningen, och sedan bestämde vi oss för att starta bolaget Moberg Derma gemensamt.
Mohammed Al Amoudi är femte största aktieägare i Moberg Derma med en ägarandel på 2,5 procent.
Han har även ingått ett låneavtal med Moberg Derma som ger bolaget möjlighet att låna 50 miljoner kronor av schejken.
Och Al Amoudi har åtagit sig att köpa aktier för 5 miljoner kronor i samband med börsintroduktionen.
Wolpert har inte träffat Al Amoudi personligen.
– Nej, men jag har känner hans investeringsrådgivare sedan en tid tillbaka. De har följt oss länge.
Det är Oskar Ahlgren på bolaget Västra Hamnen nere i Malmö.
Vem kontaktade vem?
– Vi blev introducerade för varandra för något år sedan av gemensamma bekanta, och därifrån har det byggts en relation med ömsesidigt intresse.
Vad tror du det är som han tycker är spännande med det här då?
– Jag tror generellt sett både från hans sida och andra investerares sida, att vi är annorlunda typ av läkemedelsföretag.
– Vi utvecklar produkter som kan gå lite snabbare till marknaden.
– Det har grund i 20 års svensk forskning, vilket de tycker är intressant.
– Och det här bolaget kan bli riktigt stort, och det är lite lägre riskprofil än traditionella läkemedels- och biotechbolag.
Teckningskursintervallet vid börsintroduktionen är alltså 37-45 kronor.
Man vet inte var i intervallet det slutgiltiga priset kommer att bli?
– Nej, vi låter marknaden sätta priset i den meningen.
– Det finns ju ett ordentligt underlag för en värdering i det intervallet, men där kommer ju intresset från marknaden att avgöra var i intervallet vi landar.
Med en kurs på 37-45 kronor hamnar värdet på Moberg Derma i 200-300 miljoner kronor grovt räknat före kapitaltillskottet.
Så inklusive kapitaltillskottet blir värdet på bolaget det närmare 400 miljoner kronor.
Moberg Derma har sedan tidigare en liten kassa vilket framgår av Q3-rapporten.
Några befintliga skulder finns inte. Bolaget har finansierats av eget kapital och ett antal anslag från Vinnova bland annat.
Tanken är att Moberg Derma efter det här kapitaltillskottet i samband med börsintroduktionen, inte ska behöva mer kapitaltillskott sedan utan planen är att det sedan ska börja gå med vinst och stå på egna ben.
– Det är precis det som är tanken, så de här pengarna tar oss till positivt kassaflöde och positivt resultat.
Även om försäljningspotentialen är 3 miljarder kronor för de produkter som Moberg Derma nu lanserar och har under utveckling, så tillfaller inte allt till Moberg Derma.
Dels säljs produkterna delvis via distributörer och partners, och beroende på hur långt Moberg Derma är med och utvecklar produkterna kan 10-50 procent av intäkterna tillfalla Moberg Derma.
Så kanske intäkter på 500-1000 miljoner kronor kan ni kanske få på sikt per år av de 3 miljarder kronorna per år?
– Din uppskattning är rimlig, att det kanske är 500-1000 miljoner kronor per år som är intäktspotentialen för Moberg Derma.
Talar vi då om intäkterna om 5-10 år?
– Ja, våra produkter hamnar ju lite olika i tiden.
Nu lanseras Nalox, Emtrix och Kaprolac.
Sedan kommer ytterligare lanseringar 2011 och 2012.
Därutöver finns ytterligare produkter med benämningarna Mob 15, Limtop och A-fizz som kommer att lanseras 2016 och 2017.
A-fizz ska användas mot ”analfissurer”.
De produkterna väntas ge intäkter tidigare när försäljningsavtal med utomstående försäljningsbolag ingås efter kliniska fas 2-prövningar .
En ny studie håller på att inledas avseende Mob 15 på 250 nagelsvamps-patienter.
Nalox lanseras nu mot nagelsvamp och Mob 15 håller på att utvecklas mot nagelsvamp.
100 miljoner personer i USA och Europa bedöms i dagsläget ha nagelvamp.
– De har ingen bra behandling i dagsläget.
80-90 procent av dem är obehandlade, bland annat för att det inte finns några bra preparat.
– Så det här ser vi som en jättemarknad som är högintressant för oss.
Ett annat projekt som Moberg Derma utvecklar avser solskadad hud som kan ge cancer.
Det kallas ”aktinisk karatos”.
Det är det som är Moberg Dermas produkt Limtop.
– Det har potential att bli lika stort som vårt nagelsvamps-projekt.
Det är en marknad där det i dagsläget säljs produkter för 700 miljoner dollar per år.
– Där behövs det behövs bättre preparat, och framför allt preparat med färre biverkningar; produkter som fungerar väl, har färre biverkningar men lite kortare behandlingstid.
Där har Moberg Derma gjort uppfinningen att man inte alls behöver lika hög koncentration av läkemedlet och ändå uppnå samma typ av effekt.
– Det gör att vi borde kunna få bort biverkningar i väldigt hög grad.
Även här är det ett befintligt läkemedel som Moberg Derma förfinar.
– Det är det som är vårt koncept, och det är därför vi säger att vi är ett lite annorlunda läkemedelsbolag.
– Vi gör utveckling baserad på beprövade substanser, och sedan hittar vi produkter som vi ser att ”här går det att göra någonting mycket, mycket bättre för patienterna”.
– Och den approachen ger en likvärdig avkastningspotential, men mycket lägre risk än om du ska ta fram nya molekyler.
Det blir enligt Wolpert även kort tid till marknad, och låg utvecklingskostnad med en sådan inriktning.
– Så våra första preparat här har vi tagit till marknaden på fyra år, och det är en väldigt kort tid i vår bransch.
Utöver de produkter som Moberg Derma redan har i sin portfölj, avser bolaget ta in helt nya produkter/projekt i framtiden.
– Ja, absolut. Ser du på vad som händer i branschen tycker många av de stora läkemedelsbolagen att ett av de stora hoten är när deras produkter tappar sina patentskydd.
– För oss är det en jättemöjlighet, för vi är på andra sidan av myntet.
Det innebär enligt Wolpert att när väldokumenterade molekyler blir patentfria, kan Moberg Derma börja jobba med dem.
– Det som för andra är ett hot, är en jättestor möjlighet för oss.
Om Moberg Derma i framtiden får exempelvis 500-1000 miljoner kronor per år i intäkter, är frågan om man kan räkna med 100-200 miljoner kronor i vinst.
– Vi går inte ut med några marginalsiffror, men du vet kanske själv ungefär vilka marginaler det är i läkemedelssektorn.
– Det är väldigt god marginal, och eftersom våra investeringsbehov i det här projekten är väsentligt lägre än för traditionella läkemedelsprojekt – där man måste undersöka varje aspekt av en ny molekyl.
– Så det ger möjlighet till en väldigt god lönsamhet; den här affärsmodellen .
Så en vinstmarginal på 10-20 procent är inte orimlig?
– Det är inte alls orimligt, och lyckas vi väl så ska den kunna vara högre än så.
I samband med börsintroduktionen ger Moberg Derma ut 3,7-3,8 miljoner nya aktier så att det totala antalet aktier blir strax under 10 miljoner.
Om Moberg Derma då tjänar 200 miljoner kronor före skatt ett år , så blir det kvar 140 miljoner kronor efter skatt.
Och om marginalen till och med blir lite högre än 20 procent så kan vinsten per aktie bli 15-20 kronor per år medan aktien nu alltså säljs ut för 40 kronor.
Det kan man tycka ser ut som en ganska bra kalkyl?
– Vi tycker att den kalkylen är väldigt bra.
– Sedan har inte vi räknat på precis samma sätt som du gjorde, men det är ett smart sätt att titta på det .
– Du ska även komma ihåg att det som finns i Moberg Derma i dagsläget inte är det sista som kommer att finnas i bolaget.
– Vi har en uttalad förvärvs- och inlicensieringsstrategi.
Moberg Derma startades från början med två projekt.
Sedan har ytterligare två ytterligare projekt köpts in, och därutöver har projekt uppfunnits och ett projekt har adderats in.
– Vi har uttalat att ytterligare ett projekt av den här kalibern ska tas in åtminstone vartannat år i Moberg Derma.
– Så vi ser framför oss ett händelserikt nästa år.
– Det blir lite annorlunda tror vi än många andra bolag i den här sektorn eftersom det blir lite mer kontinuitet, nyhetsflöde och lite fler händelser.
En fråga är om Moberg Derma generellt är inriktat på all typ av drug delivery eller just Moberg Dermas drug delivery-metod.
– Det är helt rätt att kalla det vi gör för drug delivery, men vi gör inte bara drug delivery.
– Vi kan även göra nya kombinationer av beprövade läkemedel.
En typ av drug delivery-företag på börsen är Eurocine som utvecklar en metod för att tillföra vaccin via näsan.
– Men just Eurocine kanske inte är en direkt jämförelse med oss, eftersom Eurocine jobbar med ”adjuvans-teknologi” som är ett nytt sätt att förstärka ett vaccin och att leverera det på annat sätt såsom genom näsan.
– Så just den typen av teknologi tittar vi inte så mycket på.
– Men däremot kan vi tänka oss flera andra typer av drug delivery-typer än de vi har inom dagens patentfamiljer och teknologier vi arbetar med.
Wolpert själv är alltså en av Moberg Dermas grundare och äger själv aktier i bolaget motsvarande en ägarandel strax under 10 procent.
Han kommer inte köpa aktier motsvarande sin ägarandel i samband med börsintroduktionen.
– Så kapitalstark är jag inte, men styrelsen och ledningen kommer gemensamt att teckna aktier i detta.
Det väntas avse ett belopp på 1,5 miljoner kronor totalt.
Moberg Derma har kontor relativt nära området kring Karolinska sjukhuset i Stockholm.
– Det är relativt nära. Vi sitter i Solna ganska nära Karolinska.
Teckningsperioden för Moberg Dermas börsintroduktion pågår från och med fredag den 19 november till och med den 8 december.
Första dagen för aktiehandeln blir den 9 december.
Aktiemäklarfirman Öhman är finansiell rådgivare åt Mobeg Derma i samband med börsintroduktionen.
Klicka här för att se den presentation som Moberg Derma visar upp nu för investerare inför börsintroduktionen.




