Saab Automobile har redan börjat fläta sig ur det täta samarbetet med GM-brodern Opel.
Saab på egen väg
Mest läst i kategorin
Tanken på ett samgående med den tyska krisande biljätten spolar facken i Trollhättan helt.
– Det vore en katastrof, säger Håkan Danielsson, ordförande för akademikerna och ingenjörerna på Saab.
Några förhandlingar om ett samgående är inget som pågår, utan det är de tyska facken som har väckt frågan.
– Jag förstår att Opel ser en vinst i att få ytterligare ett märke för att säkra tyska jobb. Det är inte full beläggning i någon fabrik så Opel skulle säkert tjäna på att få bygga Saabbilar, men vi skulle bara förlora på det, säger Håkan Danielsson.
Hans uppfattning delas av IF Metallklubbens ordförande, Paul Åkerlund.
– Ett samgående skulle inte fungera, säger han.
Facken på de GM-ägda fabrikerna i Europa gör gemensam sak på torsdag när de manifesterar för att rädda jobben. I Trollhättan blir det fackeltåg och tal. I Tyskland är det hårdare tongångar och talas om en protest.
– Vi väljer lite olika sätt, säger Paul Åkerlund.
Både Saab och Opel är förlusttyngda och anser sig behöva hjälp från sina respektive lands regeringar för att hålla sig flytande. Tidigare har GM tvingat dem att tävla om produktion.
Opels fabrik i Rüsselsheim vann dragkampen om nästa generations Saab 9-5, men i Saabs affärsplan och rekonstruktionsplan ska all produktion hem till Trollhättan.
Saab och Opel har en stor andel gemensamma delar i sina bilar och har haft ett nära samarbete. Det är på väg att brytas. Till exempel har monteringen av hjul- och bromspaket till Saabbilarna, som tidigare gjordes i Rüsselsheim, flyttats eller är på väg att flyttas till Trollhättan erfar TT. Mer är att vänta.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.