Notan till de jurister som SL anlitade för den havererade tunnelbaneupphandlingen blev 2,6 miljoner. Hittills.
Så mycket kostar Mannheimer för SL
Mest läst i kategorin
SL meddelade i slutet av januari att miljardupphandlingen av 54 nya tunnelbanevagnar måste göras om: priset hade sprungit iväg.
Realtid.se har nu läst Mannheimer Swartlings fakturor för arbetet med upphandlingen. Sammanlagt har knappt 2,6 miljoner kronor plus moms fakturerats för arbete under knappt två års tid, med start i början av januari 2009.
Fakturorna är skickade månadsvis, med Mannheimers delägare Martin Pekkari som ansvarig på byrån, och med SL:s chefsjurist Sara Catoni som motpart. Catoni befordrades i somras från bolags- till chefsjurist, och var från 1998 till 2006 verksam som advokat på Vinge med inriktning på bland annat järnvägar.
Den största fakturan är på 287.617,50 kronor och avser Mannheimers arbete under november 2009. Av specifikationen framgår att beloppet avser ”arbete med leveransavtal, förfrågningsunderlag, bilagor till leveransavtal och annan dokumentation rörande fordonsupphandling”. Dessutom nämns ”ett flertal möten och övriga kontakter med SL:s projektmedlemmar”.
Hur många timmar som arbetats framgår inte av fakturorna, men enligt Sara Catoni finns specifikationer där såväl antal timmar som inblandade jurister framgår.
Antalet rabatter ökar allt eftersom tiden går. Av de sammanlagt 22 fakturorna innehåller de första åtta ingenting om rabatter, men sedan börjar de dugga tätare och tätare.
I november 2009 dras knappt 17.000 kronor av i ”överenskommen rabatt”, och två månader därefter finns två rabattposter på sammanlagt drygt 35.000 kronor med på fakturan.
Därefter förekommer tio rabatter – från och med hösten 2010 med 5 à 10 procent på arvodet, och inbakat direkt. Sammanlagt uppgår rabatterna till nästan 100.000 kronor.
– Det var en rabatt vi kom överens om från början eftersom det var ett så stort uppdrag, säger Sara Catoni och uppger att rabatten skulle gå i en ”trappa”.
Att några av fakturorna har rabatter från föregående månaders leveranser förklarar hon med att Mannheimers fakturaavdelning glömde dra av rabatten, och att SL fick påminna.
Sara Catoni uppger att Mannheimer Swartling varit med i flera affärer utöver tunnelbaneupphandlingen, och att Hannes Snellman är SL:s största leverantör av juridiska tjänster.
Enligt SL:s presschef Maria Adolfsson kommer sannolikt Mannheimer Swartling att få fortsätta sitt arbete med tunnelbaneupphandlingen, men en del av det som gjorts hittills kommer att kunna återanvändas. Dessutom har tunnelbaneavtalen återanvänts till upphandling av nya tåg till Tvärbanan och Roslagsbanan i Stockholm, uppger hon.
Någon kritik mot advokatbyrån för att upphandlingen måste göras om har SL enligt Adolfsson inte; att priset skenade berodde i stället på att SL ställde för höga tekniska krav.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.