Tandborste, eget kafé och tjusiga väskor. Tricken var många när advokatbyråerna skulle locka till sig studenter på Juristdagarna vid Stockholms universitet.
Så lockar byråerna till sig studenterna
Mest läst i kategorin
– De är på hugget, sa Mannheimer Swartlings delägare Christian Pfeiff. De verkar känna till oss och vad vi jobbar med.
Vad är den vanligaste frågan?
– De frågar mycket om vilka kurser man bör läsa. Vi svarar att det är inte så viktigt att man har en viss profil. Men självklart ska man ha ett intresse för affärsjuridik i grunden.
– Sen har de frågat mycket om min personliga karriär.
Hur länge har du varit på Mannheimer?
– 15 år.
Blir det 15 år till?
– Ja, det hinner jag nog.
Varför har inte ni någon väska som Cederquist?
– Det sitter i väskan, svarar Christian Pfeiff med ett leende.
Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Juridik som skickas ut varje torsdag.
Elin Samuelsson har arbetat på Cederquist i ett år.
– Det är jätteroligt att vara här. Det var inte så länge sedan jag själv var student, säger hon.
På bara en timme hade 300 väskor gått åt. Advokatfirman hade totalt med sig 400 väskor som alla var slut tre timmar in på mässan.
– Vi hade likadana väskor med oss förra året men väskorna går åt snabbare i år, säger hon.
Till sin hjälp hade advokatfirman två studenter som packade upp väskorna ur kartongerna.
Frågor som kommer beror mycket på hur länge studenterna har studerat, menar Samuelsson.
– De äldre är lite mer pålästa, säger hon.
Nordias delägare Mårten Stenström är på hugget och misstar Realtid.ses reporter för att vara student och hugger folk som går förbi.
– Vill du vara med och tävla? frågar han direkt.
Realtid.se avböjer med motivering att det kan nog studenterna ha större nytta av.
Precis som Mannheimer Swartlings Pfeiff påpekar Stenström att studenterna på mässan frågar mycket kring vad advokatbyrån kräver av dem, hur de ska vara och vad byrån är intresserade av.
– Inte så mycket om löner eller det här med manligt och kvinnligt, säger han.
Enligt Martin Wallin på Hannes Snellman är byrån relativt känd bland studenterna i år.
– Annat var det i fjol, säger han.
– Men det beror nog också på att vi har rekryterat en del under året.
Firman försöker bland annat att locka studenterna med vit tandborste där det med stora bokstäver står Hannes Snellman.
Advokatjätten Baker & McKenzie hade inträtt ett bås som påminde om ett vardagsrum. Till studenterna gav de bort en ram, eller låt gå för tavla, med information om firmans mentorsprogram. För att delta i detta skulle studenterna skriva upp sig och därefter kontaktas i november, få ett case att lösa och därefter skulle sållningen till mentorsprogrammet ta vid.
Martina Bergh skrev upp sig men i realiteten vill hon hellre jobba, som hon uttrycker det, mer konkret med juridik. Säpo och polisen lockar.
– Det passar oss bättre. Jag och Martina är doers, inflikade studiekamraten Lisa Sandén.
Hammarskiöld & Co hade ett elegant bord och lockade med godis som inlindat i glansigt tunt papper hade fem olika färger som belyste firmans olika verksamhetsområden. M&A var rosa, Banking & Finance var blått, Litigation & Arbitration var inlindat i gult, nästan guld.
Är studenterna väl förberedda?
– Ja, de flesta jag har talat med, säger Peder Grandinsson.
Advokatfirman Vinge marknadsförde bland annat Vingeveckan som inträffar i slutet av januari nästa år där studenter får inblick i affärsjuridik under en vecka.
I broschyren säger delägare och en av initiativtagarna Bertil Villard:
– Vi har sett behov av att fylla glappet mellan teori och praktik hos juridikstuderande. Vingeveckan är ett sätt att bidra till det.
White & Case lockade till sig studenter med varm choklad som man kunde rulla det franska godiset från 1800-talet, marshmallows i.
– Det är ett bra sätt att få studenter att stanna lite och prata, säger firmans KM, David Kinell.
Senare i höst ska firman anordna en träff där de diskuterar hur man ska klä sig på jobbet.
Wistrand hade ett mysigt litet kafé där studenterna kunde njuta av gott kaffe från Illys på Regeringsgatan. Riktiga baristas stod och svettades i ett hörn.
– Kaféet ligger i samma hus som oss. De har bästa kaffet i stan och vi tyckte att det var en bra idé, menar delägare Peter Lexenberg.
Han besökte själv Juristdagarna för att ha individuella samtal med intresserade studenter som vardera var en halvtimme lång.
– Vi ska väl hinna med ett tiotal.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.