...är nyutnämnd vd och chefredaktör för tidningen och nätverket Shortcut. Under studietiden i Uppsala blev siffrorna för mycket och han lämnade tankarna på att bli nationalekonom och satsade istället på marknadsföring.
Robin Askelöf
Mest läst i kategorin
Vad är Shortcut?
– Shortcut är en mötesplats för människor i karriären. Vi riktar oss främst mot de som jobbat i tre eller fyra år och som vill träffa andra med liknande bakgrund och i liknande situation för att hitta inspiration och vägledning.
Vad vill du uträtta som vd?
– Den stora utmaningen tror jag ligger i att utveckla helheten i vår verksamhet. Vi har ju två verksamhetsområden: webben och tidningen. Att hitta synergier mellan dessa tror jag blir viktigt.
Hur ska Shortcut utvecklas?
– Vi ska bli tydligare i vad vi är och vad vi kan erbjuda, både mot våra medlemmar och våra samarbetspartners. Om vi ska växa så ska vi göra det inom samma målgrupp.
Vad har du gjort tidigare i livet?
– Jag växte upp i Åkersberga utanför Stockholm. Efter gymnasiet började jag plugga ekonomi i Uppsala.
Visste du då vad du ville bli?
– Nej, inte alls. Först hade jag en idé om att jag skulle inrikta mig på nationalekonomi, men jag insåg ganska snabbt att det där med siffror inte riktigt var min grej. Istället blev det marknadsföring. Samtidigt började jag arbeta för undersökningsföretaget Universum med marknadsföring och fick upp ögonen för kommunikation.
Så då blev pr-branschen det naturliga yrkesvalet?
– Ja, efter studierna började jag på pr-byrån JKL där jag fick rollen som projektledare. JKL jobbar inte så mycket med att sitta och ringa journalister som många andra byråer. Istället jobbar vi som rådgivare och hjälper på så sätt företagen att själva agera.
Hur kom du till Shortcut?
– Det var i våras som jag blev uppringd av Magnus Sjöbäck, grundaren av Shortcut. Vi tog en lunch och då erbjöd han mig att ersätta honom som vd och chefredaktör.
Du är relativt ung för att bli vd. Vad tror du att du har för egenskaper som hjälpt dig i karriären?
– Jag tror nog att jag är kreativ och jag drar mig inte från att prova på nya vägar. Sen tycker jag om att sälja, något som jag tror är oerhört viktigt. Det kan handla om att sälja en produkt, en idé eller företaget där man jobbar.
Kan du ge tre tips för en lyckad karriär?
– Våga ta steget och prova nya saker. Sen tror jag att man måste våga lita på sin magkänsla och stå på sig även om man inte har så mycket erfarenhet. Slutligen tycker jag man ska tänka på att vara trevlig i alla situationer och nätverka, det har man alltid igen så småningom.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.