När Svenskt Kvalitetsindex mäter kundnöjdhet.
Revisionsbranschens bästa företag 2012
Mest läst i kategorin
BDO och Grant Thornton har de mest nöjda kunderna enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI).
– I år har vi nått ännu längre fram än förra årets redan mycket goda resultat. Det syns verkligen att vi lyckas med vår ambition att kombinera kompetens och driv med en positiv och öppen attityd till våra kunder, säger Jörgen Lövgren, vd på BDO Sverige i en kommentar.
Företagen är världens femte, respektive sjätte största aktörer inom revisionsbranschen, efter ”The Big Four” som utgörs av PwC, KPMG, Ernst & Young och Deloitte.
Jämfört med 2011 är PwC det företag som tappat mest i kundnöjdhet.
Trots utfallet menar SKI att revisionsbranschen som helhet har mycket nöjda kunder, jämfört med bemannings- eller konsultbolag. Branschen fick totalt sett ett nöjdhetsbetyg på 75,3, vilket är en ökning på 1,4 enheter. Skillnaderna mellan högst och lägst värde är i år bara 3 enheter.
Angående prisvärdhet skriver SKI följande i sitt pressmeddelande:
”När det gäller bilden av att erbjuda prisvärda tjänster så får alla här ett lågt betyg men även inom detta område ser vi genomgående förbättringar. Detta är också en aspekt som ur kundernas ögon inte är särskilt viktig för hur nöjd jag är i slutändan. Exempelvis så är prisvärdhet inte alls viktigt för en KPMG kund medan det är jätteviktigt för en kund till BDO.”
SKI mäter kundnöjdheten för olika företagstjänster årligen. Undersökningen baseras på 2.500 telefonintervjuer med slumpvis utvalda företag. Intervjuerna behandlar frågor som pålitlighet, kundservice, professionalism, ansvarsfullt agerande (CSR) och prisvärdhet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.