Realtid

Rekorddyrt presidentval

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 nov. 2004Publicerad: 02 nov. 2004

Den amerikanska presidentvalskampanjen blev den dyraste genom tiderna. Tillsammans har George W Bush och John Kerry lagt 600 miljoner dollar på reklam.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är tre gånger mer än vad som lades på kampanjen år 2000 då vice president Al Gore slogs ut av George W Bush, skriver en brittisk morgontidning.

Precis som valutgången är det jämnt mellan kandidaterna när det gäller att spendera pengar på reklam. Dock ett marginellt övertag får Kerry med ynka 10 miljoner dollar mer än Bush.

Tv-reklamen har koncentrerats på kabel-tv-kanaler. En viss skillnad i val av kanaler kan tydas. Demokraterna har annonserat mer i nyhetskanalerna medan republikanerna satsat mer på sportkanalerna. Demokraterna har även varit bättre på prispressning och har därmed kunnat få mer reklam för pengarna. Frågan är om de kan avgöra valet till Kerrys fördel när det amerikanska folket i dag ska avge den slutliga domen.

Republikanerna har koncentrerat sin annonsering på ett färre antal stater där valresultatet står och väger som till exempel Florida, Ohio och Pennsylvania.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]