Den amerikanska presidentvalskampanjen blev den dyraste genom tiderna. Tillsammans har George W Bush och John Kerry lagt 600 miljoner dollar på reklam.
Rekorddyrt presidentval
Mest läst i kategorin
Det är tre gånger mer än vad som lades på kampanjen år 2000 då vice president Al Gore slogs ut av George W Bush, skriver en brittisk morgontidning.
Precis som valutgången är det jämnt mellan kandidaterna när det gäller att spendera pengar på reklam. Dock ett marginellt övertag får Kerry med ynka 10 miljoner dollar mer än Bush.
Tv-reklamen har koncentrerats på kabel-tv-kanaler. En viss skillnad i val av kanaler kan tydas. Demokraterna har annonserat mer i nyhetskanalerna medan republikanerna satsat mer på sportkanalerna. Demokraterna har även varit bättre på prispressning och har därmed kunnat få mer reklam för pengarna. Frågan är om de kan avgöra valet till Kerrys fördel när det amerikanska folket i dag ska avge den slutliga domen.
Republikanerna har koncentrerat sin annonsering på ett färre antal stater där valresultatet står och väger som till exempel Florida, Ohio och Pennsylvania.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.