Realtid

Räddar stekare ur finanskrisen

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 aug. 2009Publicerad: 11 aug. 2009

Behöver du snabba cash och äger en lyxbil, lyxbåt, ett flygplan eller en helikopter? Vd Richard Frisk på Svensk Fordonsbelåning rycker ut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

kurskaos
Spela klippet
Realtid TV

Kurskaos på börsen avslöjar marknadens nerver

23 maj 2025

Realtid.se träffar honom i företagets nya besökslokal i Hammarby Sjöstad i Stockholm.

Företaget smygstartade i slutet på maj och har officiellt varit igång nu sedan i juni.

Hur kom du på den här idén?

– Jag har sett i USA när jag varit där, att det är ganska stort i Kalifornien och så med fina, exklusiva pantbanker, dit alla Hollywood-stjärnor går när det krisar sig för dem och deras likviditet.

– Och jag har tänkt att det måste gå att göra något liknande i Sverige.

Redan för 15 år sedan fick Frisk upp ögonen för detta som 18-åring, men snårigt regelverk och kapitalbehov har gjort att projektet har dröjt tills nu då han blivit 36 år.

Det är Länsstyrelsen som utdelar tillstånd att bedriva pantbank.

– Det är inte så lätt att få ett sådant tillstånd. De delar bara ut ett visst antal, och det krävs ganska mycket dokumentation. Det har tagit tid.

ANNONS

Frisk själv äger nu hela Svensk Fordonsbelåning, och satsar 15 miljoner kronor i projektet vilket han i sin tur fått låna från familj och privata investerare som tror på idén.

En uppgörelse har gjorts med en hemlig nischbank som är redo att därutöver låna ut pengar till företaget när allt har börjat komma igång lite mer.

Har ni fått in några prylar ännu?

– Det har varit en bra start.

– Vi har haft mycket mer att göra än vi kunnat drömma om.

– Vi trodde att det skulle vara lugna månader mitt i sommaren, men vi har hittills fått in ett 50-tal bilar, ett 10-tal båtar, samt entreprenadmaskiner såsom grävskopor och sax-liftar.

Värdet på alla hittills inlämnade grejer bedöms överstiga 15 miljoner kronor, varav en av världens moderna ”superbilar” värd flera miljoner kronor.

Vid besöket i bilhallen utfärdade Richard Frisk strikt förbud att ta bilder av bilen eller skriva mer om den, eftersom det då kan finnas risk för att bilens ägare identifieras.

ANNONS

Han berättade även att det i båthallen fanns en särskild båt undangömd som är något alldeles extra, och Realtid.se inte ens fick se eftersom det är så känsligt för ägaren.

Är det kungens J-Craft?

– Något i stil med den är det, sa Frisk.

Aje Philipsons
”Phat Cat”?

– Nej, han har nog pengar kvar så att det räcker.

Några flygplan eller helikoptrar har ännu inte pantsatts.

– Nej, inte ännu. Men det är ett flygplan på gång som vi håller på med nu.

– Det är på väg in. Vi väntar bara på värderingsintyget.

ANNONS

Flygplanet bedöms vara värt kring 1 miljon kronor, så ägaren kommer att få ut 600.000 kronor i lån.

Som tumregel får man låna 60 procent av det bedömda värdet på den pryl man pantsätter hos Svensk Fordonsbelåning.

Lånet ges i 4 månader.

Har pengarna inte återbetalats före 6 månader, säljs den pantsatta egendomen ut till marknadsvärde.

Ägaren återfår den eventuella delen av köpeskillingen som överstiger lånet, minus ränta och förvaringskostnad för egendomen under tiden.

Låneräntan uppgår till 36 procent på årsbasis.

Frisk själv tycker inte att det är så mycket.

– Våra kunder är ofta bilhandlare som vill ha bryggfinansiering och låna pengar i en månad för att köpa en annan bil.

ANNONS

– Många kommer in för att göra ett snabbt klipp på en annan bil eller båt.

– Det är vår största kundgrupp – folk som håller på med sådana här saker, och mer sällan folk som gråter och inte har några pengar.

– Många behöver pengar snabbt för att göra nya affärer.

– Då är vårt lån billigt på kort sikt. Räntan blir 3.000 kronor för ett lån på 100.000 kronor.

– Men då köper kanske personen något annat och tjänar 10-15.000 kronor på det.

– Det är normalt för bilhandlare att de tjänar 10-15 procent på insatt kapital.

– Och de är glada över att vår tjänst finns.

– Det här är ett väldigt enkelt och snabbt sätt att låna pengar.

ANNONS

– Ska du låna pengar hos en bank ska man lämna in en kreditansökan som behandlas.

– Det kan ta 2-3 veckor att få låna 100.000 kronor där.

– Men kommer man in här på morgonen har man pengarna under eftermiddagen.

– Det är väldigt snabbt och enkelt.

En riskfaktor för Svensk Fordonsbelåning är att det måste göras en riktig värdering av den egendom som lämnas in och pantsätts.

Där anser sig Richard Frisk och hans kollega Linus ha så lång erfarenhet av att köpa och sälja bilar och båtar, att den risken är begränsad.

När det gäller större objekt såsom flygplan, tas externa värderingsinstitut till hjälp.

En annan risk är att folk kommer med stöldgods och vill få ut pengar genom att pantsätta dem.

ANNONS

Men sådana låntagare göre sig icke besvär enligt Frisk. Mycket noggranna uppföljningar görs av att rätt person står som ägare, och inte har pantsatt egendomen på annat håll.

En tredje risk är att mottagen egendom stjäls.

Säkerhetsåtgärderna i förvaringshallarna är dock omfattande, där Securitas anlitats som säkerhetsbolag och kameraövervakar allt som rör sig.

Skulle något ändå stjälas, täcks det av särskilda försäkringar.

Frisk pekar även på fördelen för låntagarna att förvara sitt objekt i Svensk Fordonsbelånings hallar.

Det är inomhus med värme, och eftersom särskilda försäkringar täcker egendomen så behöver låntagaren enligt Frisk inte ha någon sådan försäkring själv.

De lokaler som arrangerats för Svensk Fordonsbelåning är:

• en bilhall i Hammarby på 1.400 kvadratmeter med plats för 150 bilar (cirka 50 bilar redan på plats)

ANNONS

• en båthall i Hammarby på 2.000 kvadratmeter (6-7 båtar finns redan på plats)

• en flyghangar på 800 kvadratmeter vid Bromma flygplats

Redan nu förbereds en expansion till övriga Sverige, och samarbeten med aktörer som kan agera ombud för Svensk Fordonsbelåning.

Ombuden ska ha rätt förvaringslokaler och förmedla detaljer om objekten som ska pantsättas, medan Svensk Fordonsbelåning sköter värderingen och utbetalningen av pengarna.

Målet är att ha 4-5 ombud runt om i Sverige inom ett år.

Det bedöms bli i bland annat Malmö, Göteborg och någon ort norrut såsom Östersund.

Planen är att Svensk Fordonsbelåning ska gå med vinst redan första året.

Resultatet före skatt väntas bli minst 2 miljoner kronor.

ANNONS

På sikt ska resultatet bli ännu högre. Det är inte omöjligt med en resultatnivå såsom 10-15 miljoner kronor per år inom 5 år enligt Frisk.

Som mest kan Svensk Fordonsbelåning låna ut i nivån 40-50 miljoner kronor per pantsatt objekt.

– Ett jetplan som är värt 100 miljoner ska vi kunna låna ut 40 miljoner kronor för.

Totalt sett finns det enligt Frisk ingen begränsning för hur mycket Svensk Fordonsbelåning kan låna ut.

När verksamheten uppnått en viss nivå, kommer alltså Svensk Fordonsbelåning att låna pengar från en bank för att i nästa steg låna ut de pengarna vidare till belåningskunderna.

Frisk vill dock inte avslöja vilken räntenivå som Svensk Fordonsbelåning gjort upp om att få låna till.

Slutkunderna får alltså som nämnt låna till en årsränta på 36 procent.

Förutom bilar, båtar, flygplan och helikoptrar, kan man pantsätta objekt som grävskopor och långtradare hos Svensk Fordonsbelåning.

ANNONS

Det går även bra med bostadsrätter i bra lägen, men dock inte aktier som är lättare att belåna via vanlig bank eller aktiemäklarfirma.

Richard Frisk ser nu fram emot hösten och vintern.

– December och januari brukar vara de bästa månaderna för pantbanker generellt.

– I december ska folk köpa julklappar och ut och resa, och i januari är de fattiga.

Redan nu märker han av ett stort intresse från husbils- och husvagnsägare.

– Folk är trötta och fattiga efter semestrarna.

Frisk poängterar i efterhand att Svensk Fordonsbelåning även tar emot vanliga båtar, bilar och entreprenadmaskiner som inte är lyxprylar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS