Myndigheten blir nedringd och tvingas ta avstånd från av oseriösa pensionsrådgivare.
PPM varnar för skojare

Mest läst i kategorin
Svenskarna har dåligt samvete över att inte sköta den bråkdel av pensionen som går att påverka genom att välja fonder hos premiepensionsmyndigheten.
Okunskap och ointresse i kombination med viljan att ändå vara lite smartare än alla andra skapar ett bra utgångsläge för att sälja både rådgivning och förvaltning.
De företag som försöker tjäna pengar på rådgivningen gör anspråk på att ha egna experter. Det händer också att de antyder att de samarbetar med myndigheterna – för att övertyga kunderna.
Det stämmer inte.
”PPM har inte den här typen av samarbete med något rådgivningsföretag och vi ringer inte upp pensionssparare för att erbjuda olika extratjänster”, skriver PPM på myndighetens hemsida.
I själva verket består företagens verksamhet ofta uteslutande av telemarketing.
Realtid.se granskade floran av PPM-rådgivare strax innan de orangea kuverten delades ut i februari.
Redan då var det många kunder som kände sig lurade. När säljaren lagt på luren vet kunden ofta inte vad hon köpt.
– Vi får en del klagomål, sa PPM:s pressekreterare Kristina Kamp.
– Många blandar ihop och tror att det är vi som ringt upp och att det är vi som gör fel. Någon hade till och med betalat utan att ens ha några fonder i PPM.
När kuverten nu landat hos svenskarna passar telefonförsäljarna på att ringa. Då ökar klagomålen till PPM, som hänvisar till Finansinspektionen och Konsumentverket.
Vem som helst får ta betalt för att ge allmänna råd.
För att förvalta någon annans pengar måste man ha tillstånd från Finansinspektionen. Det innebär att myndigheten kan utöva tillsyn, men det innebär inte att företaget automatiskt skulle sköta sig bättre, vilket flera i branschen påpekar.
Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.









