Realtid

Persbrandts nya avgasvidunder

Martin Lindgren
Uppdaterad: 17 jan. 2011Publicerad: 17 jan. 2011

Säljaren: trimningen till 585 hk gjorde att den stöp i besiktningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Mikael Persbrandt är inte bara aktuell med nyss Golden Globe-belönade Hämnden och styrelseuppdrag i ett NGM-listade Scandinavian Clinical Nutrition: nu visar det sig att han köpt en ny Porsche.

Här är historien om bilen:

I september i fjol köper Mikael Persbrandt via sitt bolag en gul Porsche 911 Turbo av årsmodell 2000.

Säljare är ett bilföretag i skånska Påarp utanför Helsingborg, som säljer den för en 68-årig Helsingborgsföretagares räkning. Pris: runt en halv miljon kronor.

Företagaren har ägt bilen i blott ett knappt år (men hunnit med att köra den på bana i 305 km/h). Tidigare har en man på Ingarö ägt den.

Skåningen förklarar varför han sålde fartvidundret:

– Problemet var att den inte gick igenom besiktningen på grund av för hög koldioxidhalt i avgaserna.

Orsak: Porschen är trimmad till en motorstyrka på 585 hästkrafter av trimningsfirman Rock i Tyskland.

ANNONS

Att detta skulle stoppa bilen från att gå igenom besiktningen var enligt företagaren okänt för honom när han köpte den av bilföretaget Callisma.

Fick du någon kompensation?

– Nej, men däremot gick generatorn sönder.

Tomas Resgård är försäljningschef på Callisma, och uppger att såvitt han minns var Porschen i trafik när företagaren köpte den – och var den inte det så ombesörjde Callisma att bilen gick igenom besiktning. Generatorbytet stod Callisma för, enligt Resgård.

Företagaren säger att han strax efter att han sålt Porschen fick reda på att man kan lura gubbarna på bilbesiktningen genom att inför avgastestet tanka den med E85.

– Men då var det för sent, då var den redan såld. Sen hörde jag att det finns folk som kan programmera om datorn i motorn för 15-20.000 kronor, men det känns ju lite osäkert.

– Jag ställde ut den till försäljning mest på skoj, den var på bilfirman för vinterförvaring och det ingick i dealen att den skulle vara till salu. Så kom Persbrandt förbi och var intresserad, och det gick fort.

Mannen uppger att han saknar sin Porsche, men låter inte överdrivet besviken.

ANNONS

Metoden med E85 är okänd för Callismas Tomas Resgård, säger han när Realtid.se hör sig för. Bilen gick alltså igenom besiktningen ändå. Och uppgifter från Transportstyrelsen visar att Persbrandts Porsche gick igenom besiktningen fyra dagar efter att han hade köpt den.

Motorstyrka enligt registerutdraget: 309 kW, vilket motsvarar 420 hästkrafter (inte 309 hk som Realtid.se skrev först; tack den läsare som påpekade detta).

Förutom Porschen kör Mikael Persbrandt en veteranporsche i ett racingteam, en Cectek (fyrhjuling) som han äger via samma bolag som Porschen, en BMW 525 via ett annat bolag, samt en privatägd Nissan GT-R.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Lindgren
Martin Lindgren
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]