Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 11 okt. 2004Publicerad: 11 okt. 2004

...när du arbetar som Head of A & R på skivbolaget BMG?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Ja, A & R är väl vad man kallar talangjägare, det står för Artists and Repertoire. Det är ju så i den här branschen, de flesta titlar är på engelska. Men talangjägare säger inte så mycket om vad mitt jobb egentligen innebär, det är så mycket mer.

Såsom?

– Här på BMG är jag ansvarig för åtta artister, bland annat Marit Bergman, Kent, Christian Walz och Backyard Babies. Tillsammans med artisterna och deras managers tar jag fram allt som har med produktion och studio att göra.

Dessutom handlar det om att bestämma hur skivomslagen ska se ut, vilka låtar de väljer. Det handlar med andra ord om det mesta. Många tror att mitt jobb är över när skivan väl är släppt, men då kommer nästa fas där jag bland annat är involverad i marknadsföringen av skivan.

Hur många demos får du in på en dag?

– Det kommer ju demos med posten varje dag. De brukar jag lyssna på till morgonkaffet. Säg att det kommer cirka fyra stycken om dagen i genomsnitt.

Några guldkorn?

– Jag har jobbat med det här i tolv år och hittills har jag inte fått in en enda på det här sättet som jag signat. Det mesta är hemsnickrat och rätt dåligt. Det spelar ingen roll om ljudkvaliteten på bandet är dålig, sjunger någon bra eller om låten är bra så hör jag igenom det, men generellt sett så är produktionerna rätt kass, både sång- och låtskrivarmässigt. Man blir förvånad över hur liten självinsikt folk har.

ANNONS

Vad går största delen av din tid till?

– Till skillnad mot vad många tror så jobbar jag rätt lite med att sitta och lyssna på nya demos och nya artister, det mesta handlar om de artister vi redan har på bolaget.

Hur funkar det när man får ett skivkontrakt, hur många skivor gäller det för vanligtvis?

– Klart vanligast är ett album, sen brukar man göra så att bolaget får option på att ge ut ytterligare två eller tre album.

Vilket innebär?

– Att om skivan går bra så ger man ut fler, men floppar den så är man inte tvingad att fortsätta samarbetet. Det är rätt logiskt tycker jag.

Har du givit ut något som floppat totalt?

– Det har alla i det här yrket.

ANNONS

Någon man känner till idag?

– Ingo och Floyd är ett exempel, och för några år sedan satsade vi mycket på Joakim Niels som jag verkligen trodde skulle funka, men det gjorde det inte. Då måste man avbryta samarbetet, vår verksamhet måste ju gå med plus i slutet. Men som princip gillar jag att jobba långsiktigt med artisterna, Christian Walz är ett bra exempel på det tycker jag.

Hur är det när du går på krogen, kommer folk fram och vill att du ska lyssna på deras demos?

– Det händer då och då, men man lär sig med årens lopp hur man ska hantera det. Jag brukar samma sak till alla: Skicka en demo till jobbet så hör jag av mig. Som sagt, jag har inte tid att låta folk komma upp till kontoret och spela upp sina låtar. Som artistens och managerns närmsta kontakt på skivbolaget har jag helt enkelt fullt upp.

Anna Modig

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]