Den blödande mobiltillverkaren kämpar för sin överlevnad, men gör en kraftansträngning för att komma till rätta. Ett steg kommer att presenteras i nästa vecka.
Nylansering på måndag för Sony Ericsson
Mest läst i kategorin
Sony Ericsson har i veckan skickat ut en inbjudan till en webcast som kommer att ske på internet.
Det uppges handla om hur man lyssnar på musik.
Klickar man på länken hamnar man här, där internetadressen skvallrar om parollen ”Put your ears in control!”. Där uppmanas man anmäla sig till presentationen.
Realtid.se får tag på Gustaf Brusewitz, som är talesperson för Sony Ericsson i Norden.
– Det här handlar om ett ”product announcement” och det rör sig om ett musiktillbehör, säger han.
– Det är en länk till hur man kan följa vår webcast om det.
Vad är det för produkt?
– Det kan jag inte säga nu. Det får man se på måndag under presentationen.
Sony Ericsson har enligt Brusewitz börjat skickat ut inbjudan denna vecka, och den ska även finnas på bolagets egen hemsida.
– Vi har flera gånger tidigare gjort ”produkt-announcements” via ”webcast”.
– Då får folk reda på vad det är för produkt, och kan ställa frågor.
– Men för att folk ska veta var och när webcasten ska hållas, skickar vi ut inbjudningar.
Nyhetsbyrån Direkt skrev i tisdags om att Sony Ericsson kommer att lansera sina nya mobiltelefoner Aino och Satio i Storbritannien den 7 oktober.
Har måndagens webcast något med det att göra?
– Nej, inte alls. Det är helt andra produkter som vi presenterade i slutet på maj.
– Det har inget med det här att göra, utan är produkter som vi redan har presenterat.
Det var egentligen tre nya mobiltelefoner som Sony Ericsson lanserade i maj; Aino, Satio och Yari.
Något exakt datum för när produkterna kommer att lanseras i Sverige är inte kommunicerat.
– Men vi har sagt i början på det fjärde kvartalet.
Aino, Satio och Yari är Sony Ericssons nya satsning på mobiltelefoner som kombinerar kommunikation och underhållning.
Satio är en ”full-touch”-telefon precis som iPhone, där displayen täcker hela framsidan av mobiltelefonen och är tryckkänslig så att man trycker direkt på displayen.
Är det ert svar på iPhone?
– Vi jämför oss inte direkt med någon. Det finns många full-touch-telefoner på marknaden.
– Det vi gör nu är att lansera en full-touch-telefon med väldigt bra kamera, och som erbjuder en väldigt bra kombination av underhållning och kommunikation.
Satio har en 12,1-megapixel-kamera, och bygger på operativsystemet Symbian Foundation.
– Det blir vår första mobiltelefon baserad på Symbian Foundation.
Hur kommer användarna att märka det?
– Det är ett annat operativsystem, och innebär delvis ett annat användargränssnitt, men som Sony Ericsson-användare kommer man att känna igen sig.
Det innebär att det man ser i displayen och hur man använder funktionerna, är upplagt på ett delvis nytt sätt.
Går Sony Ericsson fortfarande med brakförlust?
– Vi presenterade vårt senaste kvartalsresultat i somras.
– Vår ambition är nu att arbeta för att nå tillbaka till lönsamhet.
– Det är klart att det varit en tuff tid senaste tiden.
– Men vi har ett pågående omstruktureringsprogram.
– Vi ser över verksamheten, och fokuserar produktportföljen.
– I samband med det är vårt mål att åter få lönsamhet så fort som möjligt.
– Men vi kan inte sticka under stolen med att det är tuffa tider.
Måste konjunkturen bli bättre för att ni ska visa vinst, eller krävs det interna åtgärder inom Sony Ericsson?
– Det vi måste göra är att skapa en mer fokuserad produktportfölj, en något mindre produktportfölj, och att erbjuda konsumenterna rätt produkter.
– Vi har ju sett att det finns ett behov att arbeta med det.
– Vi tror mycket på våra nya produkter som är på gång.
Är lanseringen på måndag en lika tung produktnyhet som Aino/Satio/Yari?
– Det får du se om du tittar på den här webcasten på måndag.
Sony Ericsson har i dagsläget ett 30-tal produkter i sitt sortiment.
I enlighet med den nya planen kommer nu en fokusering att ske vad gäller hur många nya produkter som lanseras varje år.
– Det kommer att bli färre produkter per år än vi har lanserat tidigare.
Sony Ericsson har även meddelat att företagets logotyp förnyas. Det beskedet kom i förra veckan.
En uppdatering har gjorts av hela bolagets grafiska ”manér”.
– Vår traditionella gröna Sony Ericsson-boll kommer att finnas kvar.
Bollen kallas ”Liquid identity”.
– Nu kommer man att få se den i flera färger. Det blir ett lite friare manér – ett mer lekfullt och levande manér.
Reklamkampanjen för Aino/Satio/Yari är den första med det nya ”manéret” och dess nya grafiska profil.
Vad vill ni förmedla med förändringen?
– Vår ambition är att vårt varumärke och vi som aktör, framöver ska erbjuda den bästa kombinationen av underhållning och kommunikation.
– Och då vill vi också ha ett varumärke och ett uttryckssätt som är tydliggör den ambitionen.
– Vi ska ha ett tydligt erbjudande, som också återspeglas genom vårt varumärke och grafiska uttryck.
– Den ambitionen kommer att bli tydligare i de nya uttryckssätt vi kommer att använda.
– Det visuella kommer att samspela mer med den ambitionen.
Har du något konkret exempel?
– Du får se hur det ser ut i vår nya reklamkampanj under fjärde kvartalet.
Det kommer att innebära att Sony Ericssons logotyp används på ett flexiblare och lekfullare sätt.
En annan nyhet är att Sony Ericsson kraftigare understryker sin starka relation till Sony genom att börja använda Sonys begrepp ”make.believe” som undertext (”tag line”). Det ska uttalas ”mejk dott biliiv”.
– Det har vi inte använt tidigare.
– Det är ett sätt att markera vår samhörighet med Sony, och hur vi kan ta del och inspireras av den stora kunskap om konsumentprodukter som finns hos vår ena ägare, Sony.
Marknadsandelar är just nu inte Sony Ericssons högsta prioritet.
– Det vi koncentrerar oss på är att så fort som möjligt visa lönsamhet. Det är det primära.
– Men för att kunna nå lönsamhet, så måste vi också öka våra marknadsandelar.
– Det går delvis hand i hand.
– Det är svårt att öka lönsamheten utan att öka marknadsandelarna. Annars har man bara kostnadsnedskärningar att jobba med.
– Så det är klart att vår ambition per automatik innebär att vårt mål att nå lönsamhet också innebär att vi vill öka marknadsandelarna.
Men Sony Ericsson har inte satt upp något konkret mål för hur stor marknadsandelen ska bli, och när.
– Prio nr 1 är att komma tillbaka till lönsamhet så fort som möjligt.
En annan förändring för Sony Ericsson att Bert Nordberg börjar som ny vd efter Dick Komiyama som nu varit på posten i 2 år.
Nordberg tillträder formellt den 15 oktober.
Enligt Brusewitz ligger ingen dramatik bakom vd-bytet.
– Komiyama går i pension vid årsskiftet.
Nordberg kommer från Ericsson som gör själva mobiltelefoninäten.
– Han har jobbat för Ericsson på USA:s västkust i Silicon Valley.
Har han någon konsumenterfarenhet?
– Ja, han har jobbat nära många viktiga samarbetspartners i Silicon Valley såsom Facebook och Google.
– Det är en erfarenhet som vi tror kommer att vara en viktig fördel för Sony Ericsson.
Hela Sony Ericsson har en personal på drygt 9.000 personer inklusive konsulter.
Härav finns cirka 4.000 i Sverige.
Det tillverkas inte längre några mobiltelefoner från Sony Ericsson i Sverige.
– Nej, i Sverige arbetar vi med framförallt med att utveckla nya mobiltelefoner.
Enligt Sony Ericssons resultatrapporter tidigare i år har bolaget beslutat minska på personalen med 2.000 personer.
Det avser hela världen inklusive konsulter, och ska genomföras fram till mitten av år 2010.
– Personalnedskärningarna är en pågående process.
– Arbetet med det har satts igång i våras, och ska vara genomfört till nästa år.
Delar av nedskärningarna har offentliggjorts, men mer detaljer kommer.
Kommer Sony Ericsson att behöva mer kapitaltillskott?
– Vi har en stark kassa och vi har sagt att vi har försäkrat oss om finansiering – om det skulle behövas.
– Vi har de möjligheterna, något som vi bland annat kommunicerade i samband med vår senaste kvartalsrapport.
Innebär finansieringen banklån eller ägartillskott?
– Det finns olika alternativ.
– Det enda vi har sagt är att vi har en stark kassa och att vi har försäkrat oss om finansiering om det skulle behövas.
Aktieinvesterare kanske undrar om Ericsson kommer att tvingas pumpa in mer pengar i Sony Ericsson?
– Jag kan inte uttala mig för Ericssons del.
– Det vi har sagt är att vi har försäkrat oss om att vi har tillgång till finansiering – om det skulle behövas, och att det finns olika finansieringsalternativ.
Realtid.se har sökt Ericsson för att fråga om hur Ericsson ser på sitt ägande i Sony Ericsson, och om Ericsson räknar med att det finns en risk för att Ericsson kan tvingas pumpa in mer kapital i Sony Ericsson.
Har det någonsin varit tal om att lägga ner Sony Ericsson?
– Nej, det har det inte varit tal om.
Som ett likaägt bolag av japanska Sony och svenska Ericsson, ligger Sony Ericssons huvudkontor i London.
Sony Ericssons talesperson Gustaf Brusewitz hör senare av sig igen till Realtid.se.
– För din vetskap och kanske för din egen skull: Går man in på sajten inför lanseringen på måndag, så står det nu att vi kommer att lansera ett mobiltelefon-tillbehör.
– Så det är på intet sätt…Jag tror att du tar i om du skriver om ”ödeslansering” och att lanseringen är ”ett avgörande steg” för Sony Ericsson.
– Det står nu på sajten att vi presenterar ett tillbehör. Det är ett särskilt tillbehör.
– Så det handlar inte om den mest centrala lanseringen vi har gjort de senaste tio åren.
– Det gör inte riktigt lanseringen rättvisa.
– Vi lanserar en produkt, och det rör sig om ett tillbehör.
– Det är ingen ödeslansering. Det är ett tillbehör.
En del bedömare spekulerar om att presentationen kommer att handla om att Sony Ericssons mobiltelefoner får vanliga 3,5-millimeters hörlursuttag?
– Det har vi redan på vår mobiltelefon W995.
– Det kommer att bli en kul produktlansering på måndag, men det är inte en ödeslansering på så sätt.
– När vi skickar ut inbjudningar till nya produktlanseringar, brukar det bli ett intresse och spekulationer.
– Men går man in på sajten vi hänvisar till, så ser man nu att det handlar om att en ”accessory”.
Länken till inbjudan kom i veckan, men uppdateras med mer och mer ledtrådar ju närmare lanseringen kommer.
Nu framkommer att det är ett tillbehör som ska lanseras.
– Det är nog lite att ta i om du säger att det här som händer på måndag är ett avgörande steg och en ödeslansering för oss.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.