Realtid

Nya länder guld för Tradedoubler

Realtid.se
Uppdaterad: 31 okt. 2006Publicerad: 31 okt. 2006

Efter flertalet besvikelser gällande utebliven e-handelsboom, har denna marknadskanal äntligen slagit till med kraft. En av de tydligaste vinnarna är svenska Tradedoubler. Vd:n Martin Henricson beskriver i en intervju för Realtid.se hur man lyckats etablera sig i flera länder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med en blandning av starka positioner i mogna marknader som England och ”bets” på emerging markets som Ryssland och Portugal, är bolaget ledande i Europa. Årets höjdpunkt, julförsäljningen, stundar och Martin Henricson, vd, har stora förhoppningar gällande både den och mellandagsrean.

Tradedoublers senaste kvartalsrapport visade åter goda siffror. Trots det varma vädret i somras ökade omsättningen med 54 procent och resultatet med 65 procent.

–Jag ser framemot kallare tider, säger Martin Henricsson.

Julhandeln har historiskt sett stått för en tredjedel av företagets resultat.

– I fjol omsatte mellandagsrean ännu mer. Vi får se hur det går, säger han förväntansfullt.

Bolaget växer snabbt och är väl omskrivet i pressen, kanske mest beroende på den värdetillväxt en del aktieägare skattat sig lyckliga över. Senaste året har Tradedoubler ökat sin personalstyrka från 256 till 334 man.

Företaget är nu ledande europeisk leverantör av marknadsföring- och försäljningstjänster via internet med försäljningskontor i 18 länder.

–Grovt skattat kanske vi slussar mellan 2–4 procent av all e-handel i Europa.

ANNONS

Senaste satsningarna innefattar Ryssland och Portugal.

–Nyligen etablerade vi oss i Polen. Där har tillväxten varit god, senaste halvåret var omsättningen 20 miljoner kronor och resultatet 2,5 miljon kronor.

Ryssland har en enorm potential, menar han. I dessa länder är infrastrukturen fortfarande under uppbyggnad och näthandel har inte alls kommit igång som den gjort i Tradedoublers starkaste marknader England och Sverige.

– Det ska bli spännande att se hur det går då etableringskostnaderna varit låga.

Affärsmodellen bygger på ett trepartssystem. Bolaget förmedlar nätannonser från annonsörer till så kallade publishers som har en eller flera sajter. När en besökare klickar sig in på en annons och beställer en vara, får publisher’n betalt av annonsören och Tradedoubler får en viss kommission.

– Över 80 procent av våra intäkter bygger på att en besökare köpt någonting.

Modellen utvecklades i samband med it-kraschen då få bolag var beredda att betala för internetannonsering.

–Då övergick vi från dot.com-bolag till mer traditionella annonsörer som hade online-aktiviteter.

ANNONS

Ett annonserbjudande där man först betalar när en annons blivit intäktsgenererande visade sig bli attraktivt.

– Få försäljningschefer i ett företag kan tacka nej till ett sådant erbjudande.

I dag har Tradedoubler 85 miljoner unika besökare per månad och annonsörernas månatliga ordervärde uppskattas till 1,2 miljarder kronor i månaden.

Martin Henricson förklarar att bolagets framgångar beror på flera orsaker. En viktig faktor var samarbetet med starka finansiella partners, tvärtemot andra aktörer på marknaden.

Tradedoubler hann skapa sig ett starkt fotfäste på den europeiska spelplanen medan konkurrenter fick avveckla verksamheten på grund av finansiella svårigheter.

–Man kan tycka att inträdesbarriären till den här ”businessen” är låg, men det är den inte.

Tradedoublers lyckosamma kombination av teknik, kompetens och service är svår att utmana, menar han.

Fortsättningsvis tror Martin Henricson på starka drivkrafter som den ökade internetanvändningen i samhället, förändrade vanor hos mediakonsumenten och utbyggnaden av den digitala tekniken.

ANNONS

– Mediakonsumenter lägger allt mer tid på internet jämfört med tidningar och tv.

Fortfarande är dock internetannonseringen förhållandevis liten jämfört med traditionell annonsering.

– Vill annonsörer finnas där konsumenterna är, måste en omallokering av resurser ske. Det är fortfarande en otrolig obalans.

Fördelen med internetannonsering via Tradedoubler är den återkoppling annonsörerna får på annonserat material.

–De kan se vilka sajter som genererar försäljning och vilka som inte gör det.

Det är inte alltid de välbesökta jättarna som Aftonbladet och Expressen som är effektivast. Mindre och mer specialiserade sajter tenderar oftare att leda till ett köp.

Med Tradedoublers effektiva orientering av internetbesökarna, riskerar mediabyråernas tjänster att utkonkurreras i viss mån. Något som blev tydligt i samband med utnämningen av ”årets mediabyrå”. När annonsörerna röstat fram Tradedoubler valde flera personer från mediabyråerna att demonstrativt lämna lokalen.

– De uppskattar inte att annonsörer utnämner oss till mediabyrå. I framtiden kan man kanske kalla Tradedoubler för den digitala arenans mediabyrå.

ANNONS

Den pågående utvecklingen av digital media kan komma att gynna Tradedoubler. När internet blir tillgängligt via en gemensam digital kanal och nås via datorn, mobilen eller tv:n, kan fler besökare kartläggas.

Företaget har i dagarna lanserat en ny tjänst som kopplar samman internetannonsering med telefoni. Annonserna erbjuder möjlighet till beställning via ett ”unikt” telefonnummer.

– Kunden kopplas via Tradedoubler vidare till annonsören.

Företagets största utmaning är rekrytering. Med konstant tillväxt och flertalet pågående utlandsexpansioner, ställs höga krav på välutbildad och kunnig personal. Även om vi lyckas rekrytera bra personer finns det en skiljelinje innan dessa är ”up-and-running”, förklarar Martin Henricson.

– Sedan har vi unga chefer, personer som fått sitt första chefsjobb via Tradedoubler.

En annan svårighet är nystartade företag som försöker locka över personal från Tradedoubler.

– De erbjuder hög ersättning vilket i och för sig är kul för våra medarbetare men tuffare för oss.

Konkurrenter finns fastän affärsmodellerna skiljer sig något åt. Amerikanska Value-click och tyska Adlink har startat upp dotterbolag som konkurrerar med Tradedoubler’s tjänster. Martin Henricson menar att Commission Junction, ett dotterbolag till Value-click, är den största konkurrenten.

ANNONS

–De är riktigt stora i USA och har hygglig närvaro i Europa. De erbjuder bra tjänster och har bra teknik.

Tradedoublers fördel är deras ledande position i Europa samt det etablerade nätverket med annonsörer och publishers.

Martin Henricson liknar internet och näthandel vid uppfinningar som telefonen och järnvägsnätet.

–Jag minns när vi köpt vår första tv på sextiotalet, ingen kunde då ana att man skulle kunna tjäna miljontals kronor på tv-reklam.

Nu närmast väntar spännande uppföljning hur julhandeln kommer att slå på nätet.

–Underhållning och teknik brukar sälja mest, avslutar Martin Henricson.

Ulrika Burman Sveder

frilansjournalist

ANNONS

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS