Pilotfacket är på krigsstigen och redan på torsdagen kan det komma nya omfattande strejkvarsel.
Nu väntar nästa flygstrejk

Strejken varade bara en dag. Men på torsdag kan det komma besked om mer när förhandlingarna mellan Svensk Pilotförening och Flygarbetsgivarna återupptas.
”Vi kommer att fortsätta förhandlingarna, som det ser ut nu, i morgon (torsdag)”, säger Pilotföreningens ordförande Gunnar Mandahl.
Några nya strejkvarsel är därmed sannolikt inte att vänta innan dess, antyder Mandahl. Men om inte facket får gehör för sina krav väntar sannolikt mer flygkrångel för landets vid det här laget luttrade flygpassagerare.
Frågan som piloterna strider för, den om begränsning av arbetsgivarnas möjlighet att kunna utnyttja bemanningsföretag efter det att flygbolagen sagt upp samtliga sina piloter, är densamma som hela LO-kollektivet stridit för under våren. LO:s avtal skulle kunna användas som grund, men varje bransch har sina speciella villkor, enligt Gunnar Mandahl.
”Det finns några av de avtalen som skulle kunna tjäna som utgångspunkt”, säger han.
Gärna, kontrar Flygarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson.
”Det har vi också erbjudit, men de vill ha hela bestämmanderätten”, säger Jeppsson och menar att det är att gå för långt.
Men är det rimligt att ett företag kan säga upp i stort sett samtliga piloter och sedan hyra in?
”Det kan man ha olika åsikter om”, säger han men konstaterar samtidigt att det enligt regelverket är helt okej.
När flyget krisar finns det andra som profiterar. För bussbranschen har det varit rena julafton det senaste halvåret, med först tågtrafikens jätteproblem under den ovanligt kalla och snöiga vintern, sedan det isländska askmolnets utslagning av flyget.
”Vi har börjat bli vana, vi har tränat rätt bra på det här nu”, säger Swebus presschef Ingvar Ryggesjö.
Transportproblemen har därmed inneburit att många provat på bussen, men några mer långtgående trender i form av ökade marknadsandelar vågar inte Swebus räkna hem.
”Nej, det kan vi inte se tydligt”, säger Ryggesjö.




