Realtid

Nu stämmer de Telia Sonera

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 feb. 2008Publicerad: 29 feb. 2008

Plötsligt stängde Telia Sonera av konsultföretaget Devitors mobilabonnemang. Nu kräver Devitor skadestånd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ärendet kommer upp i Göteborgs tingsrätt på onsdag i nästa vecka, och väntas pågå till och med fredagen.

– Vi skulle inte driva den här processen om vi inte trodde att vi hade mycket goda förutsättningar att nå framgång, säger Peter Ljungqvist som är vd och ägare av Devitor.

– Det stämmer att det är huvudförhandling i Göteborgs tingsrätt i detta mål i nästa vecka, och vi ser fram emot rättens prövning av saken, säger Niklas Henricson som är tillförordnad kommunikationschef på Teliasoneras avdelning ”mobilitetstjänster”.

Skadeståndet som Ljungqvist vill ha från Telia Sonera är beräknat som uteblivna vinster på drygt 6 miljoner kronor, plus ränta sedan 1999 och rättegångskostnader. Det blir totalt 10-12 miljoner kronor.

De uteblivna vinsterna handlar om att Telia Sonera hade ett väldigt billigt mobilabonnemang hösten 1999 som hette DOF (”Department of the Future”). Devitor tecknade därför många DOF-abonnemang för att sälja vidare de tillgängliga samtalsminuterna i abonnemangen till Tele2 för ett högre pris, via en mellanhand. Men redan efter 1,5 månad stängde Telia Sonera av abonnemangen. Telia Sonera hade enligt Ljungqvist inte angivit på något sätt i abonnemangsavtalet att Devitors agerande var otillåtet.

– Avtalet medgav vidareförsäljning av samtalstid, hävdar han.

Kort därefter får Devitor ett brev från Telia Sonera. Det kom fram till Devitor dagen efter att abonnemangen stängts av. Brevet innehöll en bekräftelse av uppsägning, och angav alltså att Devitor skulle ha sagt upp DOF-abonnemangen vilket Devitor enligt Ljungqvist inte alls gjort.

– Falskt och felaktigt av Telia Sonera! säger han.

ANNONS

Telia Soneras medarbetare Krister Malmqvist kommer därför att bli nyckelvittne under rättegången. Han analyserade samtalstrafiken med Devitors DOF-abonnemang, och var delaktig i beslutet att stänga av abonnemangen. Enligt Ljungqvist säger Malmqvist tydligt i en ljudupptagning att det var Telia Sonera som beslutade att stänga av abonnemangen. Den ljudupptagningen kommer att spelas upp under rättegången i nästa vecka.

– Telia Sonera gjorde väl en chansning helt enkelt, och verkar inte ha trott att vi skulle klaga eller kräva skadestånd på grund av att de stängde av abonnemangen utan anledning, säger Ljungqvist.

Redan i november 1999 inlämnade Devitor sin stämning mot Telia Sonera hos tingsrätten, med krav på skadestånd. Parterna kallades till förberedande förhandlingar i april 2000 för att utröna sina ståndpunkter.

Men istället för att därefter komma igång med rättegången, blev nästa steg att Telia Sonera valde att göra en brottsanmälan mot Ljungqvist med motiveringen att det är brottsligt att utnyttja Telias prissättning såsom skedde. På grund av detta delgavs Ljungqvist misstanke om bedrägeri hösten 2001, vilket ledde till rättegång om det hösten 2005.

Domen var friande och angav att det som Devitor gjort var tillåtet. Domen slog fast att det är tillåtet att köpa billigt och sälja dyrare, även vad gäller samtalstid från Telia Sonera precis som med alla andra varor och tjänster. Telia Sonera överklagade inte, och domen trädde ikraft i december 2005. Nu hävdar alltså Telia Sonera till sitt försvar att det är Devitor som självt avslutat mobilabonnemangen.

Telia Sonera har enligt Ljungqvist inte friskrivit sig i abonnemangsavtalet för kundernas ”uteblivna förluster” så att Devitor inte skulle kunna kräva skadestånd av det skälet. Telefonbolag friskriver sig ofta standardmässigt för kundernas indirekta förluster på grund av tekniska fel i tjänsten.

– Men i det här fallet handlar det inte om något tekniskt fel, utan det är Telia Sonera som säger att de helt enkelt inte vill erbjuda tjänsten till oss längre för att den innebär att Telia Sonera gör förlust på det, säger Ljungqvist.

DOF-abonnemanget hade en bindningstid på två år, så enligt Devitor skulle Telia Sonera varit tvungna att låta Devitor ha sina DOF-abonnemang igång i minst två år efter att de startades. DOF-avtalet gällde med oförändrade priser i två år, och kunde endast brytas av Telia Sonera om kunden minskade antalet abonnemang.

ANNONS

Frågan är då varför Telia Sonera valde att erbjuda så billiga mobilabonnemang från början. Ljungqvist misstänker att det har att göra med att Telia Sonera (dåvarande Telia) inför sin börsintroduktion ville blåsa upp sina siffror för mobilsamtal så att Telia-aktien skulle bli mer intressant för aktieinvesterarna. Telia börsintroducerades under år 2000.

Telia Sonera har numera lagt till en paragraf i sina abonnemangsavtal som lyder att kunderna inte får koppla ett mobilabonnemang via ”ständiga uppkopplingar till modempooler och liknande”. Devitor skulle därmed inte kunna göra om samma sak på Teliasoneras nuvarande mobilabonnemang.

– Ingen kan i dag använda sin Teliasonera-mobil för att tjäna pengar på underprissättning, säger han.

Ian Hammar

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS