Spotifys ägare har sett till att positionera sig för att möta Music Unlimited.
Nu kommer Sonys streamingtjänst
Mest läst i kategorin
I veckan presenterade Tokyonoterade Sony Corporation – som äger både elektronik och musik – tjänsten Music Unlimited med sex miljoner låtar mot svenska Spotifys tio miljoner.
Musiken ska paketeras tillsammans med Sonys Bluray-spelare, Playstations-konsoler och Vaio-datorer.
Brittiska Spotifyrivalen Omnifone har utvecklat tjänsten. De skrev på för de fyra stora Sony, Universal, Warner och EMI 2007 och har samarbetat med Sonys och Ericssons hälftenägda mobiltillverkare Sony Ericsson sedan 2008.
Motsvarande 100 kronor ska tjänsten kosta i månaden, 40 kronor för radiokanaler utan möjlighet att välja spellistan själv.
Svenska riskkapitalbolaget Northzone Ventures är storägare i Spotify och har just gått in med sju miljoner euro, motsvarande 63 miljoner kronor, i X5 – ett skivbolag utan skivor men med 180 000 låtar.
Pär-Jörgen Pärson är delägare i Northzone.
– Vi tror att mer och mer musik kommer att konsumeras med access till stora kataloger mot betalning – eller gratis om tjänsten är reklamfinansierad, säger han till Realtid.se.
– X5 är ett bra exempel på en investering i ett företag där vi ser möjligheter med väldigt många artister som inte är rätt representerade i den digitala världen utan lever kvar i den fysiska. De ser försäljningen av sina skivor falla. De har ingen bra digital paketering av sina produkter. X5 är experter på att positionera artister i Spotify, Itunes, Amazon, norska WiMP och så vidare.
Sonys streamingtjänst släpps nu i Storbritannien och Irland. Nästa år följer USA, Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Österrike och Nya Zeeland. Japan dröjer. Sony har bråttom, men rättigheterna saknas.
Under tiden har Google tagit fram en egen streamingtjänst för Android-mobiler. Apple köpte tjänsten Lala.com för ett år sedan.
Men Pär-Jörgen Pärson är inte orolig för att jättarna ska komma ikapp och köra över X5 och Spotify.
– Nej. I slutändan är det konsumenten som bestämmer. Det har visat sig förut att det är den som gör den bästa tjänsten som vinner, säger han.
– Spotify går jättebra. Det vore konstigt om det inte kom fler tjänster i en så stor marknad.
Hur ska X5 och Spotify locka till sig fler låtar och fler lyssnare?
– Med ett starkt erbjudande till konsument och rättighetsinnehavare.
– Det är väldigt lite i den här världen som handlar om exklusiva rättigheter till innehåll eller konsumenter. Det gäller istället att erbjuda den bästa användarupplevelsen. Då är en bred katalog en viktig del. Det gäller både konsumenter och rättighetsinnehavare. När konsumenterna använder tjänsten mycket skapar Spotify argument för att det är en bra distributionskanal.
Kommer X5:s låtar finnas på Sonys streamingtjänst Music Unlimited?
– Det har jag ingen aning om. Men deras uppgift är att nå maximal distribution, så det utgår jag från.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.