Nokia-aktien rasade efter bolagets resultatrapport nyligen då det hälftenägda nätutrustningsbolaget Nokia-Siemens Networks går dåligt, men nu visar det sig att kunderna tycker att Nokia-Siemens Networks är bäst i branschen.
Nokias revansch
Mest läst i kategorin
Det framgår enligt en ny marknadsundersökning från Infonetics Research.
Ärkefienden Ericsson fick nöja sig med att vara bäst på delområdet ”service och support”.
Det är teleoperatörerna som är kunder till mobiltelefoni-nätleverantörer som Ericsson och Nokia-Siemens, och i undersökningen tillfrågades helt enkelt teleoperatörerna vilka tre leverantörer i branschen som är bäst.
”Alla svarande nämnde Nokia-Siemens Networks”, skriver Infonetics i ett pressmeddelande om undersökningen.
De svarande är inköpsansvariga på telekomoperatörer i Europa, Mellanöstern, Afrika och Asien.
I undersökningen fick de svarande välja mellan följande leverantörer:
• Alcatel-Lucent
• Cisco
• Ericsson
• Huawei
• Nokia-Siemens Networks
Olika frågor kom även kring hur bra leverantörerna är på delområdena teknologi, produktutveckling, säkerhet, företagsledning, prestanda för pengarna, prisnivå, finansiell stabilitet, samt service och support.
Ericsson fick alltså enligt Infonetics högst ranking för delområdet service och support.
En genomgående trend är enligt pressmeddelandet att kinesiska uppstickaren Huawei har förbättrat sin image markant.
”Huawei uppfattas inte längre som en leverantör av billiga produkter, utan som att de har bra teknologi och erbjuder bra produkter för pengarna.”
Det kinesiska bolaget har enligt Infonetics gått om konkurrenten Alcatel-Lucent på många fronter, och riktar nu in sig på att attackera Nokia-Siemens.
Och ZTE är en annan konkurrent i branschen som är på frammarsch, skriver Infonetics.
De tillfrågade teleoperatörerna svarar enligt Infonetics för 14 procent av intäkterna hos alla världens teleoperatörer, och 12 procent av all världens investeringar som görs av teleoperatörer.
Realtid.se får tag på Nokia-Siemens talesperson Ben Roome.
– Den här marknadsundersökningen kommer från ett respekterat branschanalys-företag.
– Det är bra att vi betraktas som en av de tre bästa leverantörerna i branschen.
Roome visar att resultatet visar på Nokia-Siemens globala styrka.
– Det var en ganska brokig mängd telekomoperatörer som deltog i undersökningen, från Europa och Asien.
– Det visar att vi har en global styrka och balans i de världsdelarna.
– Så det här beskedet var härligt att se, och egentligen inte överraskande.
– Vi brukar betraktas som en av de bästa samarbetspartners till världens ledande mobiloperatörer.
Vad gäller besvikelsen kring Nokia-Siemens dåliga resultat i Nokias senaste resultatrapport, understryker Roome att efterfrågan i branschen har präglats av finanskrisen under år 2009, och att operatörerna därför har bromsat på sina investeringar.
Den hårda konkurrensen i branschen har fortsatt, även med intensiv konkurrens om vem som har lägst pris.
Roome tvivlar dock inte på att Nokia-Siemens kommer att överleva långsiktigt.
Han pekar på att Nokia-Siemens väntas visa positivt kassaflöde för helåret 2009.
Även om Nokia-Siemens är hälftenägt av Nokia och hälftenägt av tyska Siemens, så har Nokia-Siemens huvudkontor i Finland vid Nokias huvudkontor.
Nokia-Siemens har 60.000 anställda, och enligt Roome är denna kostnadskostym anpassad för intäkter på 15 miljarder euro per år.
Men under de senaste 12 månaderna till och med sista september uppgick Nokia-Siemens intäkter på 13,3 miljarder euro.
Det kan alltså bli fortsatta kostnadsbesparingar.
– Det är något vi tittar på, säger Roome.
Det kan även bli så att Nokia-Siemens behöver mer kapitaltillskott från sina ägare, som förklarat sig beredda att stötta verksamheten med kapital om det behövs.
Men som sagt så väntas Nokia-Siemens visa positivt kassaflöde i år, och före engångskostnader så var Nokia-Siemens vinstmarginal bara något negativ enligt Roome.
Målet är enligt honom att Nokia-Siemens ska tillbaka till de bruttomarginaler på över 30 procent som Nokia-Siemens hade för ett år sedan.
Roome berättar att kunder som tidigare lämnat Nokia-Siemens nu börjar komma tillbaka.
– De inser att det är kostnaden för en hel livscykel som är det viktiga, och inte bara kostnaden för att köpa in utrustningen från början, säger Roome och indikerar att Nokia-Siemens konkurrerats ut i flera fall för att konkurrenter har haft lägre pris på sin utrustning.
Nokia-Siemens understryker dock enligt Roome de mervärden som Nokia Siemens kan skapa för kunderna genom att jobba som ”strategiska rådgivare” nära kunderna, inklusive att sköta kundernas nät och föreslå nya tjänster som operatörerna kan erbjuda sina kunder.
Utmaningen är att det är en enorm efterfrågan från mobiltelefon-användarna att använda mer nätkapacitet för internet via mobiltelefonen.
– Vi räknar med att informationsflödet i näten kommer att öka 300 gånger de närmaste åren.
Problemet är att användarna inte är villiga att betala 300 gånger så mycket för detta.
Nyckeln är att Nokia-Siemens ska hjälpa kunderna att öka sina intäkter med nya tjänster, och hjälpa kunderna att sänka sina kostnader genom att exempelvis sköta kundernas nät.
Än så länge utgörs 5 procent av Nokia-Siemens intäkter av att bolaget sköter operatörers mobiltelefoni-nät.
– Och de intäkterna växer, säger Roome.
Tekniskt ligger Nokia-Siemens bra till enligt honom.
– Det första samtalet med den nya mobiltelefoni-teknologin LTE, gjordes av oss.
Innan Ericsson hann göra det?
– Ja, säger Roome.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.