Mejeriföretaget Milko höjer i nästa vecka mjölkpriset med en krona.
Mjölken blir dyrare
Mest läst i kategorin
Hela höjningen går till mjölkbönderna, skriver Milkos ordförande Per Åsling och vd Erik Gumabon på DN-debatt.
Anledningen är att sjunkande världsmarknadspriser lett till kraftigt minskade intäkter för mjölkbönderna. Många mjölkbönder ger upp och på ett år har Sverige fått 8 800 färre mjölkkor.
De europeiska mejeriföretagens betalning till mjölkbönderna har sänkts med i genomsnitt 31 procent sedan slutet av 2007, skriver Milkoledningen.
Den prishöjning som Milko genomför beräknas ge mjölkbönderna åtta procent mer i månaden. Den har under sommaren accepterats av de fyra största livsmedelskedjorna ICA, Coop, Axfood och Bergendahls.
Milko redovisar en Sifomätning som visar att 9 av 10 kunder är redo att betala en krona mer för mjölken om höjningen går oavkortat till mjölkbönderna.
Cirka 850 bönder i Dalarna, Härjedalen, Hälsingland, Jämtland, Ångermanland, Medelpad, Värmland, norra Dalsland och norra Västmanland levererar sin mjölk till Milko.
Skånemejerier ger mjölkbönderna 20 öre extra för varje kilo mjölk som levereras under 2010. Tillägget kallas marknadstillägg och är en direkt följd av att Skånemejerier de senaste månaderna kunnat öka sin försäljning och återta marknadsandelar. Marknadstillägget bekostas av Skånemejeriers vinst och innebär inte någon prishöjning i butik, enligt Björn Sederberg, vd för Skånemejerier.
– Vi vill sända ut en långsiktig signal till bönderna, men det räcker inte, säger Sederberg, till TT.
Han menar att marknadstillägget på 20 öre inte täcker kostnaderna för mjölkbönderna. Efter höjningen betalar Skånemejerier 2:79 kronor per liter mjölk till bönderna.
– Bönderna behöver få tre kronor litern för att de ska gå runt, säger Sederberg.
Omkring 625 mjölkbönder levererar till Skånemejerier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.