Delägarna arbetade 23 av 115 fakturerade timmar under november i den tunnelbaneupphandling som nu måste göras om.
Mannheimers taxa till SL: 1906 kr/h
Mest läst i kategorin
Igår rapporterade Realtid.se hur mycket Mannheimer Swartling hittills fakturerat SL för arbetet med den så kallade ”C30-upphandlingen”: drygt 2,5 miljoner kronor.
På grund av att kostnaderna för de tåg som ska köpas sprungit iväg måste upphandlingen nu göras om.
Idag torsdag har SL delat med sig av fakturaspecifikationen för den största av de drygt 20 fakturor som hittills influtit från advokatbyrån, en faktura som var på 243.000 kronor minus 10 procent i rabatt.
Fördelning av de 115 timmarna:
• Timpriset 2 150 kr: 40 h (biträdande jurist, advokat sedan 2010)
• Timpriset 3 150 kr: 10 h (delägare Johan Carle)
• Timpriset 1 550 kr: 31,2 h (kvinnlig junior biträdande jurist)
• Timpriset 3 150 kr: 13 h (delägare Martin Pekkari, huvudansvarig för projektet)
• Timpriset 1 550 kr: 13,2 h (manlig junior biträdande jurist)
• Timpriset 2 150 kr: 7,5 h (biträdande jurist, advokat sedan 2008)
Snittpriset per timme blir med dessa belopp 2 118 kronor, eller 1 906 kronor efter rabatt.
Av fakturan framgår att arbetet bestod av ”framtagande av presentationer, genomgång av frågor till anbudsgivare” – något som enligt SL:s presschef Maria Adolfsson visade sig innehålla för högt ställda tekniska krav – ”hantering av upphandlingsrelaterade frågor samt möten, telefonsamtal och e-postkorrespondens med klient”.
SL:s chefsjurist Sara Catoni uppger att Mannheimer Swartling är inblandade i många av SL:s ärenden, men att Hannes Snellman är den största leverantören av juridisk rådgivning. Totalt har SL ramavtal med ett tiotal advokatbyråer, och avrop sker från flera av dessa.
Fotnot (pga fråga i kommentarsfältet): beloppen i artikeln är exklusive moms.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.