Realtid

"Målet är solklart"

Helene Rothstein
Uppdaterad: 28 aug. 2009Publicerad: 28 aug. 2009

Det säger Estelle Bodén, vd för svenska Friday TV som utvecklar programidéer inom Elisabeth Murdochs koncern Shine Group.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För fem år sedan slutade Estelle Bodén, Mattias Olsson och Jock Millgårdh på produktionsbolaget Strix för att starta formatbolaget Friday TV. Drömmen var att skapa och utveckla TV-program som funkar i hela världen.

Drömmen har börjat att slå in och deras programidéer har visats runt om i världen. I fjol ökade Friday TV sin omsättning rejält. Från dryga 6 miljoner 2007 till drygt 20 miljoner. Samtidigt förvandlades företagets förlust till en vinst på 4,7 miljoner kronor.

Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.

Vid starten ingick Friday TV i ett samarbete med Metronome som då delvis ägdes av jätten Endemol.

– Vi var en liten frifräsare. Vi var vårt egna utvecklingsbolag som distribuerade våra idéer – även internationellt, säger Estelle Bodén.

Men 2007 sålde Endemol sin del till Schibsted. Helt plötsligt blev Friday distrubitionsbolag för hela Metronome.

– Vi började sälja Lyxfällan, Boston Tea Party och En annan del av Köping – alla andras format, säger Estelle Bodén.

Så i våras köpte Elisabeth Murdochs Shine Group upp Metronome för 719 miljoner kronor.

ANNONS

– Nu ska vi enbart satsa på det kreativa i Shinegruppen, förklarar Estelle Bodén.

Utvecklingsmässigt ser Estelle bara fördelar med koncernen. Med Shine i ryggen kan det bli både lättare och snabbare att sälja in format från Friday TV eftersom koncernen inger förtroende i branschen, menar Estelle.

Kunde du vänta dig att ni kunde hamna med Shine?

– Det är klart att jag inte hade tänkt på det när vi startade Friday. Independent i all ära men ska man ingå i någon grupp nu känns Shine helt rätt som uppstickare, säger hon och beskriver Elisabeth Murdoch som en kompetent mediemogul.

– Man blir riktigt imponerad av hur duktig hon är. Det känns som hon är uppriktigt glad över att få köpa Metronome. Hon är trevlig, intresserad, bra, proffsig och kan branschen utan och innan.

Har ni lika fria tyglar nu?

– Kreativt sett: ja. Men i en koncern blir det mer uppstyrt. Fördelen med det är att vi kommer att ha fler hemmamarknader i de länder som Shine har kontor.

– Vi har mycket kvar att bevisa, säger Estelle och utbrister:

ANNONS

– Fast målet är solklart! Vi ska ta fram de bästa idéerna i gruppen.

Och Friday TV kör på.

I veckan är Mattias och Joch i Sverige, influgna från Los Angeles för att pitcha ett format till samtliga skandinaviska kanaler.

Programidén heter Perfect Ten och kreatörerna i Friday TV har jobbat med formatet i över ett år. Förhoppningen är att programmet även ska visas på amerikanska NBC.

– Det är en game show med mycket lek. Det gäller att klara av de mest enkla lekarna på kort tid som möjligt. Gör du det kan du tjäna väldigt mycket pengar.

Mer kan Estelle Bodén inte berätta.

Friday TV:s främsta exportsuccéer har varit Körslaget samt Ensam mamma söker som i dagsläget har visas i tolv länder.

Hur kommer man på en sådan idé?

ANNONS

Estelle Bodén hänvisar till sina kreativa kollegor. ”De är de bästa kreatörerna i vår bransch” är en återkommande replik under intervjun.

– Men det är olika. Man följer trender i samhället och då ligger ensamstående mammor inte så långt borta i det samhälle vi lever nu.

– Det handlar om tuffa, starka kvinnor som har allt – men ännu inte hittat kärleken.

TV-trender som håller i sig är talangshower, dejting- och spelprogram.

Är du själv kreativ?

– Jag jämför mig med Sveriges bästa kreatörer och då känns det inte så, men ibland så … Jo, jag är nog det inom vissa områden.

Du berömmer dina kollegor mycket – saknar du dem?

– Både och. Jag har dem i telefonen nästan varje dag. Men det kan vara ganska skönt också att ha dem nio timmar bort.

ANNONS

På Friday TV har de nu dragit ned på säljavdelningen men ska anställa fler på utvecklingssidan. Själv är Estelle Bodén är vd för andra gången i bolaget.

Har du blivit rik?

– Ja, jag tycker det. Man vad är rik? Jag är nöjd. Jag ser det som en bonus förutom att det är en enorm glädje att jobba i denna bransch.

Vd är en flott titel…

– Ha ha. Jag hoppas det ska bli flott. Jag ska göra det till något flott. Fast det är mycket oflott också. Mycket administrativt arbete. Men visst är det kul att få vara med att bestämma vilken riktning vi ska gå.

Tycker du om att bestämma?

– Ja, även om det är svårt att få alla nöjda. Det är speciellt att jobba med kreatörer. Jag vill stötta dem men också vara en motpart.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Helene Rothstein
Helene Rothstein
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]